Monday, October 5, 2009

"Selalu Bencana Ya" (SBY)


JAKARTA - Sesetengah rakyat Indonesia menyalahkan nasib malang Presiden Susilo Bambang Yudhoyono (gambar) dan bukannya pergerakan kerak bumi sebagai punca gempa bumi kuat melanda wilayah Sumatera Barat pada Rabu lepas.Susilo yang popular dengan singkatan SBY kerap dipersalahkan berhubung bencana dan tragedi di Indonesia termasuk ombak besar tsunami yang membunuh 220,000 di rantau Asia selepas beliau memenangi pilihan raya Presiden pada 2004.

Susulan pelbagai bencana yang menimpa Indonesia sejak beliau memerintah, penduduk tempatan menggelarkan singkatan SBY sebagai 'Selalu Bencana Ya'.

Sumber:


Senang betul orang sekarang, bencana yang melanda nama dan tarikh lahir pemimpin pula yang disalahkan. Kalau disalahkan sifat keji atau perbuatan zalim pemimpin mereka sebagai penyebab bencana yang menimpa tidak terasa ralat sangat. Ini kerana doa orang yang dizalimi tiada pendinding antara doa mereka denga Allah. Tunggulah, sama ada lambat atau cepat, pasti akan dibalasi. Tidak didunia, di akhirat. Sebelum ini terdengar juga sesetengah kumpulan manusia yang selalu membacakan Qunut Nazilah dalam solat mereka. Memohon pertolongan Allah dari orang yang dizalimi.

Tetapi, entahlah, rasanya orang sudah tidak takut dengan doa. Apa yang paling ditakuti ialah kehilangan kuasa. Kuasa mengawal duit.

Sepatutnya orang Indonesia tidak percaya dengan ramalan mengarut ni. SBY juga boleh di namakan sebagai "Selalu Berusaha Ya", "Selalu Bergembira Ya", "Selalu Bersama Ya" dan banyak lagi. Apa yang pelik dengan nama beliau?

No comments: