Thursday, March 12, 2015

#DebatGST : Lokman Adam VS Dr. Zaharuddin & Rafizi Ramli



Persatuan Mahasiswa Universiti Malaya hari ini telah menganjurkan satu forum mengenai GST dengan membawa tajuk Sejauh Manakah Pelaksanaannya Menyelesaikan Krisis Ekonomi. Bertempat di Dewan Kuliah A, Fakulti Sastera & Sains Sosial, Universiti Malaya, Debat GST ini akan memaparkan tiga orang tokoh iaitu YB Rafizi Ramli, Ahli Parlimen Pandan dan juga Ketua Eksekutif Pejabat Ekonomi Selangor, Dr Zaharudin Abd Rahman, pensyarah UIAM dan juga penyokong PAS dan Saudara Lokman Adam, Panel Pemikir Jabatan Hal Ehwal Khas.

Friday, January 9, 2015

Kenali Empangan Kenyir 2 Hulu Terengganu- Empangan Puah & Empangan Sungai Tembat

Ada kawan hantar messege yang dicopy paste dan minta saya mengulas mengenai isu Empanan Kenyir 2 yang didakwa sebagai punca negeri Kelantan dilanda banjir yang teruk pada tahun ini. Malas sebenarnya sebab dah beberapa minggu tak upate blog. Momentum belum berada pada tahap yang memuaskan. Lemak tepu menyebabkan jejari malas menekan papan kekunci.
Saya ada share beberapa gambar dengan kawan-kawan di Twitter dan Instagram dan bila mood dah rajin sini, barulah nak update kat blog. Ok saya akan jawap isu ini berserta bukti bergambar.
Projek Empangan Hidroelektrik Hulu Terengganu ini belum diberi nama secara rasmi tetapi kebanyakkan orang memanggilnya sebagai Kenyir 2.
Bila cakap dgn Loh…dia maklumkan aku 1 info yg buat aku tersentak dgn perihal Sungai Tembat ni.
Sungai tembat blh lah aku katakan anggaran 300meter lebih tinggi dr aras air tasik kenyir sekarang
Apa yg mengejutkannnya sekarang diatas puncak sg tembat ini sdg dibina 1 lg dam utk sistem janakuasa baru..Loh kata projek kenyir 2
Aku x prnh tahu dan mugkin kita x prnh tahu perihal projek kenyir 2 ni
Skrg kerja2 menebang balak d aliran Sg Tembat sdg giat dijalankan serentak dgn proses penakungan air
Penebangan balak awal dilakukan krn x mahu berlaku pembaziran balak sebagaimana yg tlh berlaku semasa projek tasik kenyir sediada skrg.
Berapa org yg dimaklumkan perihal ini? Hatta org politik pun mungkin x semua yang tahu
Bila sampai musim tengkujuh hujan yg lebat byk berlaku sekitar hulu …aliran air yg byk melimpah akan merosakkan empangan yg sdg dibina…salah satu cara adalah membiarkan air tersebut memenuhi aliran sebelah hulu sungai… (hulu Sg. Tembat berakhir di gunung-lihat google map) mustahil air tersebut d lps ke Tasik Kenyir krn ianya akan merosakkan empangan yg sdg dibina di hilir..dan jika dialir juga air tersebut, maka ada 2 keadaan yg mungkin berlaku..
1)empangan kenyir akn menerima takungan air yg terlampau byk  .Jika ini berlaku maka seluruh Terengganu akn menerima nasib sebagaimana Kelantan terima skrg
2) tembok pintu empangan yg sdg dibina akan musnah dgn kekuatan air ini akan menyebabkan kerugian jutaan ringgit.
Kalau d search dgn map google..kita akan lihat Sg Tembat sebenarnya bersebelahan dgn Kuala Krai, Dabong, Gua Musang, Manik Urai..
Limpahan air kenyir 2 inilah yg mnyebabkn Kelantan menerima nasib yg buruk…kwsn sekitarnya bertukar menjadi tasik segera..
Mmg TNB maklumkan bhw TNB Tasik Kenyir x lps air..info itu adalah utk tasik kenyir sediada…manakala kenyir 2 x termasuk dlm fasa kenyir sediada…kenyir 2 blm diisytihar jd ianya dianggap limpahan air sungai biasa
Krn itu kalau kita lihat kenyataan TNB..paras air tasik kenyir jauh lg dr paras bahaya….persoalannya Knp begitu?...x lain x bukan adalah krn air hulu yg sepatutnya trn ke tasik kenyir..disekat oleh empangan kenyir 2..dan air kenyir 2 inilah yg menenggelamkan kelantan
Krn apa skrg baru berlaku?..krn mulai tahun ini baru berlaku sekatan air bermakna air mula ditakung dari empangan tersebut sdgkn pintu limpahan blm siap sepenuhnya…ada rakan2 yg memberi telahan bahawa banjir ini hanyalah curahan air hujan biasa cuma sungai kelantan x dpt menampung takungan air yg byk krn Kelantan x mempunyai jaluran sungai yg byk sebagaimana Terengganu
Sebelum kita pergi jauh, kita kena fahami dulu projek Empangan Kenyir 2 ini ada 2 empangan. Empangan utama iaitu Empangan Sg Puah yang ditambak tanah  dan empangan sokongan iaitu di atas Empangan Sungai Puah iaitu Empangan Sungai Tembat yang dibina dengan konktik.  Ada 2 jenis binaan empangan dan kedua-duanya berfungsi dengan tujuan yang berbeza.
Empangan Puah guna cara cut and fill berbeza dengan pembinaan Empangan Sungai Tembat.
Empangan ini terdiri dari beberapa bahagian yang utama.
  1. Empangan Puah
  2. Empangan Tembat
  3. Puah spillway
  4. Access Road
  5. Swicthyard
  6. Turbain House
  7. Terowong Puah
    • Intake
    • MAT (Main Access Tunnel)
    • Tail Race
    • ECV (Emegency Cable & Ventilation)
8. Terowong Tembat
  • Transfer
  • Access To Outlet.
empangan hidroelektrik hulu terengganuempangan kenyir 2 hulu terengganu
Ini adalah Empangan Sungai Puah – empangan utama dalam projek ini. Telah siap sepenuhnya dan InsyaAllah tak musnah dan rosak.
empangan hidroelektrik hulu terengganuempangan kenyir 2 hulu terengganu 2
Ini adalah keadaan Empangan Sungai Puah pada 29hb Disember 2014. Kuantiti air belum mencapai tahap maksimum kerana pintu air empangan ini ditutup pada 01/10/2014. Boleh google berita ini kerana ada menteri yang datang merasmikan.Projek ini bukan projek rahsia, sila semak di laman werb TNB dan kontraktor yang terlibat. Mustahil orang politik tidak mengetahuinya seperti yang didakwa.

empangan hidroelektrik hulu terengganuempangan kenyir 2-1
Ini adalah spillway yang telah siap sepenuh.  Dalan pembinaan empangan, spillway adalah alur limpah iaitu tempat air keluar apabila takungan air di dalam empangan mencapai tahap maksimum.  Spillway ini kering kontang pada tarikh 17/12/2014.  Air yang melimpah melalui spillway ini akan memasuki Tasik Kenyir.
empangan kenyir 22014-12-03 14.53.32
Air yang keluar dari  spillway akan melalui alur limpah ini ke Tasik Kenyir .  Kawasan ini perlu dilimpahi air  untuk sampai ke Kelantan dengan melepasi banjaran gunung di sekelilingnya.
empangan kenyir 22014-12-03 14.55.29
Spillway dari arah dalam empangan… itulah level maksimim air di dalam Empangan Hidroelektrik Hulu Terengganu.  Gambar ini pada 17/12/2014
empangan hidroelektrik hulu terengganuempangan kenyir 2 intake
Ini adalah paras air di Empangan Puah Intake iaitu laluan air yang akan memasuki tubin janakuasa pada 29/12/2014. Level air masih jauh daripada mencapai takungan maksimum.  Lebih kurang 15 meter.  Untuk takungan seluas tasik ini, 15 meter mungkin memerlukan beberapa bulan untuk dicapai.
Air yang masuk melalui Puah Intake ini melalui terowong masuk ke turbin dan menjana tenaga elektrik sebanyak 250Mwatt. Tenaga elektrik akan disalurkan keswicthyard melalui ECV. Di swicthyard,  elektrik akan melalui ‘transformer’ untuk dikecilkan dan dihantar ke seluruh negara melalui rangkaian kabel sedia ada.
Setelah memusingkan turbin untuk menjana elektrik, air akan di buang melalui Tail Race Tunnel ke Tasik Kenyir bukan juga ke Kelantan.  Macam tu lah prosesempangan hidroelektrik berfungsi.
empangan hulu terengganu
Saya di lokasi ini dari 01/12/2014 hingga 22/12/2014.
Dakwaannya air di Tasik Kenyir jauh daripada takat bahaya kerana ditakung di empangan ini adalah benar!  Tetapi dakwaan air tersebut melimpah ke Kelantan adalah tidak logik sama sekali kerana sekiranya air di dalam takungan ini mencapai paras maksimum, limpahannya tidak mungkin mendaki gunung sempadan negeri kerana air akan tetap mengalir ke hilir iaitu Tasik Kenyir.
Secara geografi, mana mungkin air mengalir ke hulu….memanjat gunung yang lebih tinggi daripada empangan.  Kedudukan empangan ini lebih rendah daripada sempadan negeri.
Empangan ini pun belum penuh airnya, macam mana boleh melimpah ?
empangan hidroelektrik hulu terengganuempangan kenyir 2 sungai tembat
Ini pula Empangan Sungai Tembat.  Inilah empangan kedua yang dibina untuk sokongan kepada empanan utama Empangan Puah.  Gambar ini saya ambil pada 17/12/2014.  Empangan ini tidak ditutup dan air masih mengalir melaluinya ke Tasik Kenyir.
empangan hidroelektrik hulu terengganuempangan kenyir 2
Air tidak bertakung seperti yang didakwa.  Empangan ini belum siap dan belum ditakung air. Kalau ada pun hanyalah limpahan air daripada hujan yang lebat pada waktu ini.
Kalau pun pintu Empangan Sungai Tembat ini ditutup, 2 minggu belum cukup untuk mengumpul air sehingga melimpah ruah ke Kelantan.
empangan kenyir 22014-12-12 17.57.45
Dari Empangan Sg Tembat, air dihantar ke Empangan Sg Puah melalui Puah Transfer Tunnel. Pada 17/12/2014 Transfer Tunnel pun kering kontang tak ada air pun.
Akhir sekali saya akan sentuh bab yang sensitif iaitu pembalakan. Apabila air di Tasik Kenyir menjadi keruh , projek ini dipersalahkan 100%.  Memang projek ini akan memberi kesan tetapi tidaklah 100%.  Projek ini dipantau dan kerja-kerja dibuat mengikut keperluan dalam undang-undang kejuruteraan pembinaan. Semua teres dan longkang disiapkan dengan baik supaya meminimumkan pencemaran alam.
Tetapi… pernah tak korang datang ke kawasan ini.  Melalui jalan ini – Jalan FT 185 Aring – Kenyir?
Kalau tak pernah, simpan dulu prasangka tersebut.
Lihat dengan mata kepala sendiri, pembalakan tanpa seliaan berlaku disekeliling projek empangan dengan tahap keluasan yang berganda ganda daripada keluasan projek ini.  Kalau projek ini diselia secara profesional,pembalakan disekitar dilalukan sesuka hati.  Kesan kepada pencemaran alam berlaku tanpa kawalan. Inilah peyumbang paling besar kepada masalah hakisan yang tidak terkawal.
Tak mungkin pihak berkuasa tidak tahu.  Orang yang tidak pernah melalui kawasan ini hanya tahu projek empangan baru yang dikenali sebagai Empangan Kenyir 2 sedang dibina dan itulah punca pencemaran hakisan tetapi projek penebangan balak tidak pernah diwartakan dan tidak ramai yang tahu.

empangan hidroelektrik hulu terengganu2014-12-03 14.09.30
Lokasi projek ini lebih kurang 70km daripada bandar Kuala Berang, kampung terdekat adalah 35km. Elektrik dan air semua dijana sendiri. Sistem kumbahan semua diselia sendiri dan ada jadual pembentungan yang datang ke sini.
empangan hidroelektrik hulu terengganu2014-12-08 10.16.58
Kawasan penempatan pekerja juga ada perkhidmatan mengutip sampah tapi bukan dengan lori Alam Flora tu la…. Caterpillar tu
Nota Kaki Kujie :  Jangalah sebar benda yang kita tak faham apalagi kalau mengaku tidak tahu.  Untuk projek sebesar ini, ada ramai pekerja dan level kefahama yang berbeza.  Walaupun dia kerja di sini 3 tahun, belum tentu dia tahu dan faham keseluruhan empangan ini berfungsi.  Nota ini hanya menjawap mengenai tuduhan air dari Empangan Kenyir 2 yang menyebabkan banjir teruk di Kelantan.  Mungkin ada beberapa isu lain yang ditimbulkan, fokus saya hanya kepada tuduhan tersebut.
Nota tambahan :  Saya cuma domestic engineer ( suri rumah ) dan blog ini bukanlah menulis secara teknikal…maaflah kalau beberapa term engineering yang saya silap.  Kalau fakta saya mengenai punca banjir itu masih diragui, baca saja blog ini sebagai ilmu pembinaan empangan. Tengok saja gambar² ekslusif dari saya mengenai keadaan di empangan. Gambar² macam ni susah nak jumpa di google.

Edit 03/01/2014 – Gambar terkini Empangan Kenyir 2 ( Empangan Hidroelektrik Hulu Terengganu )
empangan kenyir 2 hulu terengganuIMG-20150103-WA0005
Paras air di Tasik Puah pada 03 Januari 2015 masih dibawah paras pelepasan melalui pintu limpahan empangan ( spillway )
empangan kenyir 2 hulu terengganuIMG-20150103-WA0004

Penjelasan TNB terhadap kenyataan Husam berkenaan Empangan Kedua Kenyir


KUALA LUMPUR: Pada 31 Disember lalu Harakahdailytelah menyiarkan kenyataan Datuk Husam Musa yang menyentuh kemungkinan banjir yang melanda Kelantan diakibatkan empangan TNB.

Oleh itu, Unit Komunikasi Korporat, Tenaga Nasional Berhad tampil memberi penjelasan terhadap kenyataan tersebut melalui satu kenyataan medianya yang bertajuk “Empangan TNB Bantu Mengurangkan Musibah Banjir Lebih Besar”.

Berikut kenyataan penuh pihak Unit Komunikasi Korporat, TNB.

Empangan TNB bantu mengurangkan musibah banjir lebih besar

Terdapat berita di media sosial yang membuat tuduhan bahawa pembangunan Projek Hidroelektrik Hulu Terengganu (juga di kenali sebagai Projek Kenyir Dua) adalah punca banjir di Negeri Kelantan.

Antara tuduhannya termasuklah:

1. Limpahan air dari Projek ini menyebabkan kejadian banjir di Negeri Kelantan
2. Empangan di Projek ini pecah dan menyebabkan banjir di Negeri Kelantan
3. Kerja-kerja pembalakan di kawasan Projek telah menyebabkan kawasan tersebut gondol dan ini menjadi punca aliran air yang besar ke kawasan Malik Urai, Kuala Krai & seterusnya ke Kota Bahru.
4. Projek ini dilaksanakan secara rahsia

Pihak Tenaga Nasional Berhad (TNB) menafikan tuduhan ini dan ingin memberi penjelasan berdasarkan fakta-fakta berikut:

Projek Hidroelektrik Hulu Terengganu terletak di Daerah Hulu Terengganu, di kawasan hutan simpan Tembat, di bahagian hilir Tasik Kenyir. Ia melibatkan pembinaan dua empangan merintasi Sg. Terengganu (Empangan Puah) dan Sg. Tembat (Empangan Tembat) yang mengalir ke Tasik Kenyir.

Kawasan tadahan untuk Projek ini terletak di Negeri Terengganu dan dipisahkan dari Negeri Kelantan oleh banjaran gunung. Oleh hal yang demikian segala aliran air permukaan (surface run-off) mengalir ke arah kedua-dua sungai tersebut yang akhirnya akan menjadi Tasik Puah dan Tasik Tembat apabila Projek ini siap kelak.

Air dari Tasik Tembat akan disalurkan melalui terowong lencongan air ke Tasik Puah. Air ini akan digunakan untuk penjanaan di Stesen Permukaan Tembat (15MW) sebelum memasuki Tasik Puah. Air dari Tasik Puah pula akan disalurkan ke Stesen Bawah Tanah Puah (250MW). Selepas penjanaan air ini akan disalurkan melalui terowong aliran keluar ke Tasik Kenyir seperti Lakaran Rentas di bawah:


Pembinaan Empangan Puah telah selesai dan penakungan tasik telah dimulakan pada 1 Oktober 2014 manakala Empangan Tembat didalam proses pembinaan dan penakungan Tasik Tembat akan dimulakan pada Jun 2015. Projek ini akan tamat sepenuhnya pada April 2016 dengan keupayaan untuk menjana tenaga elektrik 265MW.

Lokasi pembinaan empangan-empangan tersebut dipilih untuk mengelakkan pembinaan empangan pelana (saddle dam) dan oleh itu segala pelepasan air adalah melalui Empangan Puah dan Empangan Tembat dimana air pelepasan akan mengalir di aliran asal Sg. Terengganu dan Sg. Tembat dan seterusnya mengalir masuk ke Tasik Kenyir. Adalah mustahil untuk air pelepasan dari kedua-dua empangan ini untuk merintasi banjaran gunung untuk memasuki Negeri Kelantan. Tiada pelepasan dari Tasik Puah dan perkara ini mustahil untuk dilaksanakan memandang paras air di Tasik Puah setakat 1 Januari 2015 masih dibawah paras pelepasan melalui pintu limpahan empangan.

Projek ini dilaksanakan selepas mendapat kelulusan dari Suruhanjaya Tenaga dan Kerajaan Negeri Terengganu. Ia tidak dilaksanakan secara rahsia. Malah upacara perasmian penakungan Tasik Puah telah dilaksanakan oleh YB Dato Seri DiRaja Mahdzir bin Khalid, Timbalan Menteri Tenaga, Teknoloji Hijau dan Air pada 1 Oktober 2014 dan upacara perasmian ini telah disiarkan di media massa. Manakala pihak TNB kerap mengadakan aktiviti dibawah program Tanggungjawab Sosial Korporat (Corporate Social Responsibility) untuk kebaikan penduduk tempatan.

Projek-projek hidroelektrik yang dilaksanakan oleh pihak TNB bukan hanya untuk tujuan penjanaan kuasa elektrik tetapi juga penebatan banjir. Proses penakungan Tasik Puah telah membantu mengurangkan kesan kemasukan air ke Tasik Kenyir dimana setakat 31 Disember 2014, air sebanyak 740,000 juta cubic meter ditahan oleh Empangan Puah.

Penerangan diatas dengan jelas menunjukan bahwa Projek ini tiada kaitan dengan peristiwa banjir di Negeri Kelantan, malah ia telah berkesan di dalam usaha penebatan banjir dengan mengurangkan kemasukan air ke Tasik Kenyir. – HARAKAHDAILY 3/1/2014

Kenapa Kuala Krai paling teruk ketika banjir Kelantan 2014?




1. Sistem Sungai Kelantan.
Kuala Krai merupakan tempat pertemuan/persimpangan semua sungai yang ada di Hulu Kelantan dari jajahan Gua Musang, Kuala Krai dan Jeli. Inilah salah satu punca sungai Kelantan (yang bermula dari Kuala Krai) tidak dapat menampung jumlah isipadu air. Lihat sajalah apa yang berlaku di Kuala Krai sehinggalah di sepanjang sungai Kelantan dari Kuala Krai, Tanah Merah, Machang, Pasir Mas dan Kota Bharu. Manakala kawasan yang jauh dari Sungai Kelantan seperti Jeli dan Pasir Putih tidak terkesan kepada limpahan air dari hulu Kelantan.

Lihat, sistem sungai di Kelantan di bawah ini. Gambar di atas dihasilkan menggunakan Google Earth dan laluan sungai disemak menggunakan google map supaya tidak tersilap nama sungai.
Sistem A = Sg Lebir
Sistem B = Sg Galas
Sistem C = Sg Kelantan 
(A + B = C)

Sistem A = Sg Lebir (Sg Pahi, Sg Sok, Sg Rek, Sg Sam, Sg Depak, Sg Lebir Kechil, Sg Relai, Sg Aring, Sg Badong)
Sistem B = Sg Galas (Sg Chiku, Sg Betis, Sg Berok, Sg Jentera, Sg Pergau, Sg Balah, Sg Terang, Sg Suda, Sg Renyok, Sg Suih, Sg Raul, Sg Long)
Baru paham kenapa Kuala Krai terlalu TERUK kena. Semua sistem sungai di hulu bertemu di Kuala Krai. Dan mungkin baru paham kenapa tempat persimpangan utama itu dipanggil "KUALA" Krai. Orang zaman dahulu mempunyai sebab tertentu untuk memanggil kawasan itu sebagia KUALA.

2. Taburan hujan yang sangat tinggi, ada penduduk di Gua Musang mengatakan hujan tidak berhenti selama 48 jam.
Petikan dari artikel BERNAMA/Malaysiakini oleh Pengarah Bahagian Pengurusan Banjir Jabatan Pengairan dan Saliran Malaysia (JPS) Ab Qahar Osman:
"Berkongsi cerita mengenai banjir di pantai timur, Ab Qahar berkata jumlah hujan yang direkodkan di negeri-negeri pantai timur yang terlibat banjir dalam masa 10 hari adalah 850mm melebihi paras normal iaitu 100mm". 

3. Oleh itu, kita simpulkan beberapa faktor utama kepada punca banjir besar ini:

1. Kuala Krai merupakan persimpangan semua sistem sungai hulu Kelantan sebelum menyalurkan air ke Sg kelantan. 
2. Deforestation 
3. Hujan dalam masa 10 hari adalah 850mm melebihi paras normal iaitu 100mm (JPS)
4. Awan yg statik x berubah yg sepatutnya bergerak ke johor. (MET)
5. Penempatan baru di kawasan laluan/tadahan air.
6. Cycle alam semulajadi. 1926 dan 1967 pun besar juga tp deforestation/penempatan baru tidak spt skang.
7. Air pasang besar laut pada 22 Disember 2014.

4. Pengalaman penulis.
Ketika pasca banjir, penulis melawat hulu Sungai Rek. Bahgian hilir Sungai Rek terletaknya kawasan perkelahan Lata Rek, perbezaan kesan banjir sangat ketara. Tiada kesan ketara atau kesan pembalakan di kawasan hulu Sungai Rek, Airnya sejuk dan jernih. Namun, bahagian downstream bermula Lata Rek, kawasan ini seperti dilanda tsunami. Air dipercayai tidak dapat memasuki ke sungai utama iaitu sungai Lebir, lalu melimpah ke mana sahaja yang boleh dilalui atau dicelah-celah bukit ladang getah.

Jika diamati kepada imej google earth (2013), kawasan sungai Chiku, dipercayai Ladang Sawit Chiku juga tidak mempunyai pokok2 dengan keluasan yang sangat besar. Mungkin belum sempat dilakukan penanaman semula sawit, atau sait belum cukup besar.

Bahagian hulu Gua Musang pula, banyak kawasan yang gondol mungkin dari aktiviti pembalakan. 

Thursday, January 8, 2015

Punca Utama Banjir di Pantai Timur dan penyelesaian oleh JPS

Satu projek empangan pelbagai guna di hulu Sungai Kelantan bernilai kira-kira RM3 bilion akan dibina tidak lama lagi sebagai sebahagian langkah utama penyelesaian banjir secara total di pantai timur.

Pengarah Bahagian Pengurusan Banjir Jabatan Pengairan dan Saliran Malaysia (JPS) Ab Qahar Osman berkata ia merupakan satu projek tebatan banjir dikenal pasti dalam Rancangan Malaysia Kesebelas (RMK-11) untuk diberi keutamaan bagi mengatasi bencana banjir pada masa akan datang.

"Untuk RMK-11 kita akan tumpukan pada beberapa cadangan bagi selesaikan masalah banjir secara total. Kos pembinaan (empangan itu) yang dianggarkan adalah RM3 bilion dan akan mengambil masa kira-kira lima tahun untuk disiapkan.

"Kita mengambil pengajaran daripada apa yang berlaku baru-baru ini yang mana sungai tidak mampu menampung kuantiti air hujan," katanya ketika dihubungi Bernama.
    
Katanya, empangan itu bukan hanya berfungsi sebagai kawasan tadahan air hujan bagi mengelak berlakunya banjir tetapi menjana tenaga elektrik, menjadi saluran pengairan air dari sungai dan membekalkan air untuk pengguna domestik.

Berkongsi cerita mengenai banjir di pantai timur, Ab Qahar berkata jumlah hujan yang direkodkan di negeri-negeri pantai timur yang terlibat banjir dalam masa 10 hari adalah 850mm melebihi paras normal iaitu 100mm.

"Sehubungan itu, sungai-sungai utama tidak mampu menampung kuantiti air hujan itu dan menyebabkan air mengalir terus memasuki kawasan penempatan penduduk," katanya.

Setakat ini katanya, beberapa projek tebatan banjir telah dilaksanakan di Kelantan di bawah RMK-10 iaitu projek meninggikan tebing dan melebarkan sungai supaya air tidak melimpah dengan perbelanjaan kira-kira RM100 juta.

Baru-baru ini, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak telah mengumumkan projek tebatan banjir akan diberi keutamaan dalam RMK-11.

Sementara itu, Pensyarah Perancangan Bandar dan Wilayah Universiti Teknologi Mara (UiTM), Shah Alam Prof Madya Ahmad Fuzi Arshad berkata pembinaan empangan di hulu sungai bukan sahaja untuk mengelak banjir namun air yang ditakung itu boleh dimanfaatkan ketika musim kemarau.

"Bagaimanapun, keluasan empangan itu bergantung kepada jumlah hujan. Walaupun keluasan kecil tetapi boleh juga dibina dalam jumlah yang banyak di beberapa hulu sungai utama," kata Ahmad Fuzi.

Beliau turut bersetuju dengan cadangan Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin yang menyarankan lebih banyak 'lebuh raya air' dibina di negeri-negeri berisiko banjir termasuk membina terusan dan parit yang boleh menampung air pada skala yang lebih besar.

Katanya, walaupun pembinaan 'lebuh raya air' itu mungkin memakan masa panjang untuk disiapkan namun ia dapat memberi manfaat kepada rakyat di kawasan berisiko banjir.

Pakar ekonomi Prof Dr Barjoyai Bardai berpendapat kerajaan mampu membina  'lebuh raya air' serta beberapa projek tebatan banjir menggunakan dana sendiri tanpa melibatkan dana luar kerana projek seumpama itu merupakan pelaburan jangka panjang.

Katanya, pelaburan kerajaan terhadap projek seumpama itu mampu meningkatkan kaedah pengurusan banjir dan memperbaiki sistem pengairan yang cekap di kawasan sensitif terhadap banjir.   

"Itu mungkin libatkan belanja besar tetapi membantu mengelakkan kerajaan menanggung kos lebih tinggi bagi membaik pulih kerosakan selepas banjir," katanya.

Tambahnya, bencana banjir sememangnya tidak dapat dielakkan memandangkan negara menerima hujan lebat monsun setiap hujung tahun yang boleh menyebabkan berlakunya bencana itu.

Bernama


http://www.malaysiakini.com/news/285735

Sunday, October 26, 2014

Pakar forensik siasat keaslian video seks menyerupai UAI

KUALA LUMPUR – Polis sudah menghantar klip video seks seorang lelaki mirip penceramah popular, Ustaz Azhar Idrus, 50, ke Jabatan Forensik bagi merungkai kesahihan video kontroversi tersebut.
Ketua Polis Kuala Lumpur, Datuk Tajuddin Md. Isa berkata, pakar forensik Polis Diraja Malaysia perlu menganalisis kandungan video itu untuk mengenal pasti keasliannya selain menyiasat sama ada ia menggunakan teknik pertindihan.
“Kita juga akan bekerjasama dengan Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia bagi mengesan dalang yang menyebarkan video ini.
“Kita menyiasat mengikut Seksyen 292 Kanun Keseksaan iaitu berkaitan penyebaran dan memiliki bahan lucah. Jadi kita kena siasat dulu untuk pastikan dari mana punca video itu,” katanya ketika dihubungi Kosmo! Ahad semalam.


Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2014&dt=1026&pub=Kosmo&sec=Negara&pg=ne_04.htm#ixzz3HGRXKoKA 
Hakcipta terpelihara 

'Zakat tak ikut mazhab Syafie kenapa tidak marah?'

  • Zaharuddin Abdul Rahman
 1 / 1 
KUALA LUMPUR - "Kita bayar zakat tidak mengikut mazhab Syafie, kenapa kita tidak marah?" soal Pengerusi Pertubuhan Muttaqa Asatizah dan Pendakwah Malaysia (Murshid), Dr Zaharuddin Abdul Rahman.

Menurutnya, masyarakat terus menjatuhkan pelbagai hukum kepada penganjur kempen sentuh anjing hingga tersasar seolah-olah menganggap hanya mazhab Syafie satu-satunya aliran dalam Islam.

"Kita seolah terlepas daripada sasaran sehingga mazhab Syafie kita anggap seperti itulah satu-satunya Islam. Sedangkan bayar zakat tidak pakai mazhab Syafie. Sah pula zakat kita.

"Pergi haji, tersentuh lelaki perempuan, mazhab Syafie kata batal wuduk (ketika haji), tiba-tiba Tabung Haji buat fatwa tak batal. Boleh pula? Tak murtad pula? Tak hina Islam pula? Kenapa tak konsisten kefahaman itu? Ini satu kesalahan yang perlu kita dedahkan.

"Mazhab Maliki kata boleh sentuh anjing. Nak peluk atau nak cium pun boleh. Air liurnya pun harus dan suci. Kita bukan nak suruh tapi nak bagi toleransi," katanya dalam temubual eksklusif bersama Sinar Harian Online pada Konvensyen Fiqh Rasulullah SAW, di sini, hari ini.

Tegasnya, kenyataan tersebut bukan bertujuan berkempen terhadap mazhab lain namun peringatan supaya tiada yang beranggapan mazhab selain mazhab Syafie itu bukan Ahli Sunnah Wal Jamaah.

"Nanti kita akan bermusuh dengan mazhab lain sedangkan mazhab lain itu juga Ahli Sunnah Wal Jamaah," katanya.

Mengulas soal situasi peserta program sentuh anjing yang beragama Islam memeluk dan mencium anjing itu, beliau menyifatkan tindakan itu sebagai satu dosa kecil.

"Saya tak tahu apa cerita di sana tapi saya difahamkan mereka diajar cara sertu. Kalau nak dosa sekalipun, mengikut mazhab Syafie haram dan haram itu ada tahapnya. Mungkin itu dosa kecil kerana sengaja meletakkan najis di badan.

"Kalau dia gigit-gigit anjing itu, kemudian bagi kena lidah dia pada lidah anjing, itu dikira dahsyat sikit.

"Tapi peluk macam itu saja, apa yang besar sangat kalau dosa pun? Dosalah pada mazhab Syafie tapi pada mazhab Maliki tidak berdosa. Kalau dia nak sertu pun, dia sertu habis ceritalah," katanya.

Jelasnya, penganjuran program tersebut mempunyai tiga masalah utama yang menyebabkan ia menjadi kontroversi.

"Pertama masalah kawalan penganjur terhadap peserta. Mungkin mereka tidak dapat kawal peserta itu bila mahu bergambar. Mereka belum sempat ajar lagi peserta dah 'test' dulu.

"Kedua masalah media. Sebahagian media yang ketengahkan perkara itu (peserta cium, peluk anjing). Media tak ketengahkan proses sertu itu, apa yang diajar selepas itu dan proses pembelajaran oleh Ustaz (Ustaz Mohd Iqbal Parjin) itu apa intinya," katanya.

"Ketiga, orang-orang yang melenting tanpa usul periksa. Memberi respons tanpa bersabar. Tak tahu apa, hanya mendapat sedikit (fakta) daripada wartawan, dia sudah ulas. Sepatutnya, sabar dahulu. Pergilah cari bacaan dulu, cari apa penganjur punya cakap, kemudian barulah beri kenyataan," katanya.

http://www.sinarharian.com.my/semasa/zakat-tak-ikut-mazhab-syafie-kenapa-tidak-marah-1.327768