Wednesday, January 29, 2014

Brazil jadi Kutub Utara manakala India jadi Kutub Selatan. Malaysia dijangka membeku 2015?

Manusia suka kepada perkara ganjil. Bersediakah kita semua untuk menyaksikan fenomena yang menakutkan? Kata Nabi saw :apabila mendengar berita tentang "Pemuda Bani Tamin dan Bendera Hitam dari Timur", segeralah kamu ... walau terpaksa merangkak di atas "salji"  maka, hadis berkenaan menceritakan tentang kesusahan merangkak atas "salji" (salji tebal). Pada asalnya kita anggap ia (hadis) hanya untuk negara Russia atau negara2 sejuk.Ia amat janggal bagi umat Islam di tanah Arab dan Asia Tenggara.  Amat tidak munasabah bagi kita di Asia Tenggara ini.

Tetapi bayangan mengenai salji itu seolah menceritakan kesusahan yang bakal terjadi (kepada umat Islam) kerana salji menutupi bumi. Memandangkan majoriti penganut Islam berada di daerah panas termasuk kita di Malaysia, ia cukup mencabar akal kita. Rasulullah saw adalah benar, baginda tahu apa yang kita tidak tahu.

Kini semakin hari semakin jelas perubahan sedang berlaku dimana negara yang dahulunya bercuaca panas pasti akan beralih menjadi negeri bersalji satu hari nanti. Kebenaran hadis tersebut semakin nyata.



Jangan panik atas kejadian di Mesir dan Vietnam. Malaysia juga bakal menerima nasib sama malah mungkin lebih teruk darinya satu hari nanti. Allah Maha Berkuasa atas segalanya. Maha Adil. Kenyataan alHadis: "matahari akan keluar dari Barat" akan berlaku melalui satu kejadian peralihan kutub dari utara ke selatan begitulah sebaliknya. Jika ingin ditafsirkan bahawa kiamat semakin dekat, tiada salahnya. Sememangnya kiamat semakin hampir bukannya semakin menjauh.
MATAHARI AKAN KELUAR DARI BARAT

PAKSI BUMI SEDANG BERALIH ARAH


Kutub Bumi berganjak 1 batu sehari.

Pada tahun 2007, Medan kutub utara berganjak dari Kanada Utara kearah Siberia di Russia pada kadar 35 batu setahun. Ini bermakna arah kompas berganjak 35 batu menghampiri Russia dalam tahun tersebut.. Anjakan kutub bumi ini mengakibatkan jajaran kompas dan arah utara sebenar semakin ketara perbezaannya. Hingga menjadikan arah panduan beberapa landasan kapal terbang tidak lagi terpakai.

Ia semakin memberi kesan terhadap kegiatan manusia hinggakan lapangan terbang antarabangsa Tampa di Florida terpaksa mengubahsuai tanda arah di landasan dengan kedudukan yang baru. Lapangan terbang tersebut terpaksa ditutup selama sebulan bagi kerja-kerja pengubahsuaian.

Pergerakan kutub utara ke arah Siberia berlaku kerana cepatnya perubahan magnet pada kerak bumi. Perubahan terkini adalah paling dramatik. Ia bergerak semakin pantas.

Kutub bergerak ke timur laut 9 batu setahun pada tahun 1904. Kelajuannya kira-kira 35 batu setahun pada tahun 2007. Ia bergerak sepantas 26 batu sebulan pada tahun 2013.

Terkini kepantasannya 1 batu setiap hari!!

Kelajuan pergerakan Kutub makin bertambah Dalam masa 2 tahun kutub ia akan sampai ke Siberia untuk berada di kedudukan 40 darjah.

Pada titik ini ia akan meluru merentasi garis Khatulistiwa untuk berada pada kedudukan 40 darjah di selatan. Ini boleh berlaku dalam jangka waktu yang sangat pantas samada beberapa hari atau beberapa jam.

Jika ini berlaku, seluruh geografi akan berubah. Ada tempat yang timbul. Ada tempat yang tenggelam. Air akan mencari tempatnya. Ada tempat mengalami banjir. Ada tempat berubah menjadi padang pasir.

Amerika selatan khususnya Brazil akan menjadi Kutub Utara manakala India akan menjadi Kutub Selatan. Malaysia dijangka berada sebaris dengan India. Tidak tenggelam tapi membeku.

Khatulistiwa pula berada di Antartika

Peralihan kutub yang semakin pantas membuatkan saintis mengagak keseluruhan medan magnet bumi akan " flip" di mana kompas yang dahulunya menunjuk ke utara akan beralih arah ke selatan.

Semasa pergerakan " flip" peralihan kutub dari 40 darjah utara ke 40 darjah selatan pergerakan besar air boleh mencetuskan mega tsunami yang menenggelamkan tempat-tempat sebagaimana yang berlaku kepada Atlantis.

Antara negara yang dijangka tenggelam terus ialah India dan Australia Barat. Bandar-bandar ditepi laut akan ditenggelami air

Peta dunia akan berubah dalam masa dua tahun selepas peralihan kutub berlaku. India akan tenggelam terus. Begitu juga Australia barat.

Apabila berlaku "flip" pada kutub medan magnet bumi akan menjadi lemah. Medan magnet yang kuat melindungi bumi dari kerosakan oleh sinaran matahari. Kini bumi akan lebih terdedah kepada kesan dahsyat akibat gejolak api di matahari, angin solar, ribut surya dan "sun spot".

Manakala "flip" juga bakal mengakibatkan berlaku gempa bumi, letusan gunung berapi, banjir, tsunami dan taufan yang dahsyat yang belum pernah berlaku sedahsyat itu.

Pergerakan kutub memang sedang berlaku. makin hari makin laju. Pergerakan kutub dapat dilihat dengan fenomena berbagai bencana alam yang kerap berlaku.

Bilakah peralihan sepenuhnya kutub akan berlaku?


Mengikut anggaran saintis ianya akan berlaku pada 2015. 

Hanya Allah yang Maha Mengetahui kerana semuanya adalah perencanan Ilahi.

Samada merujuk kepada Komet ISON atau kejadian langit yang lain yang belum muncul, berikut adalah sabdaan Rasulullah SAW dan kata-kata sahabat tentang fenomena bintang berekor yang bakal disaksikan di akhir zaman.

Terdapat sabdaan Rasulullah s.a.w dan Saidina Ali tentang sejenis komet yang memberi indikasi sejarah. Samada hadis dan sabdaan tersebut merujuk kepada kehadiran Komet ISON, hanya Allah swt yang Maha Mengetahui.

Sabda Rasulullah S.A.W "
“..antara tanda muncul Imam Mahadi ialah munculnya bintang berekor dengan ekornya bercahaya menerangi langit dan menyebabkan tenggelamnya kawasan pantai”

Kata Saidina Ali RA mengungkapkan dalam catatannya (Jufr Ahmar),

"Kedatangan Al Mahdi akan di dahului oleh kemunculan bintang yang ekornya menakjubkan, bukan seperti bintang yang kamu lihat muncul setiap dua pertiga pada satu dekad (sepuluh tahun) dan bukan juga bintang yang muncul pada dua pertiga abad dan bukan juga bintang yang muncul setiap abad.

Tetapi ia adalah bintang berabad-abad, yang diliputi api, salji, udara dan tanah. Ekornya memanjang, kelajuannya seperti kelajuan cahaya matahari ketika menyonsong fajar. Hujung depannya bertemu dengan hujung belakangnya seperti lingkaran raksasa memancarkan sinar terang dalam langit yang gelap seperti matahari yang terbit.

Kemudian bintang itu akan kembali beredar pada orbitnya. Setelah itu akan datang banyak malapetaka dan kematian yang merupakan keuntungan bagi orang- orang yang baik, dan ia merupakan kerugian bagi orang -orang yang jahat".

Antara fakta Komet ISON ialah:

1. ISON digelar “ Komet abad ini”
2. ISON akan berada paling hampir dengan matahari pada 28 November 2013.
3. ISON akan berada paling hampir dengan bumi pada 26 Disember 2013
4. ISON dapat dilihat seperti matahari kedua di siang hari.
5. ISON boleh dilihat diwaktu siang dan malam.
6. ISON memiliki ekor sepanjang 57,000 Km.
7. ISON adalah komet yang paling mudah dilihat oleh ramai orang.
8. ISON akan dilihat 15 kali ganda kecerahan cahaya bulan.
9. ISON akan menghasilkan ribut suria yang sempurna@perfect Solar Storm.
10. Bumi akan merempuh debu2 komet ISON pada 14 Januari 2014.

Artikel ini ditulis bukan untuk menggempar dan menakutkan. Apa yang bakal terjadi akan tetap terjadi.

Semoga setelah membaca artikel ini, saudara- saudari serta anak-anak ku bertambah kesedaran dan keinsafan. Bertambah taat pada Allah. (Persoalan yang mungkin timbul ialah, jika sekiranya India menjadi kutub nanti bagaimanakah caranya kita hendak pergi ke Makkah? Laut sekitar India telah membeku, menghalang lalulintas laut. Penggunaan kapal terbang juga terganggu kerana kabus tebal. Mungkinkah kita perlu berjalan kaki mengharung salji untuk ke sana?)

Apapun kita tahu Allah Maha Adil, Tambahlah akan amalan agama. Di waktu yang sama terus peka dengan perubahan-perubahan serta lebih rajin membaca dan mengkaji fenomena perubahan kutub ini.

Harakatul Muqawamatul Islamiyyah


KOMPAS

Kalau ikut arah utara kompas untuk ke Kutub Utara, belum tentu kita sampai ke Kutub Utara sekarang ini. Keadaan medan magnet bumi kini sudah berganjak pada kadar 40 batu setahun. Saintis mengatakan ia perkara normal, tapi anehnya mereka mengatakan ia hanya berlaku dalam kekerapan 100,000 tahun sekali; sudah tentu kalau dikira dalam sejarah kewujudan manusia dibumi ia bukanlah sesuatu yang normal untuk umat manusia.

Ia juga menjadi semakin memberi kesan terhadap kegiatatan manusia hinggakan lapangan terbang antarabangsa Tampa di Florida terpaksa mengubahsuai tanda arah di landasan dengan kedudukan yang baru. Ia memaksa lapangan terbang tersebut ditutup selama sebulan bagi kerja-keja pengubahsuain.

Kedudukan arah baru itu bagi mengambil kira anjakan medan kutub utara, yang berganjak dari Kanada Utara kearah Russia pada kadar 40 batu setahun. Ini bermakna arah kompas kita berganjak 40 batu menghampiri Russia bebanding setahun lalu. Kira-kira setiap 5 hingga 10 tahun, anjakan kutub magnet bumi akhirnya akan mengakibatkan jajaran kompas and arah utara sebenar semakin ketara. Hingga menjadikan arah panduan beberapa landasan kapal terbang tidak lagi terpakai.






Wandering of the Geomagnetic poles 
Movement of magnetic poles from 1590 to 2010

The magnetic poles or dip pole are computed from all the Gauss coefficients using an iterative method. Magnetic poles derived in this fashion are more closer to the experimentaly observed poles. Based on the current WMM model, the 2010 location of the north magnetic pole is 84.97°N and 132.35°W and the south magnetic pole is 64.42°S and 137.34°E. The Google map below illustrates the movement of the magnetic poles during 1590 to 2010 derived from the GUFM (1590 – 1980) and IGRF (1981 – 2010) models. The GUFM model (Jackson et al., 2000, Four centuries of geomagnetic secular variation from historical records, Phil. Trans. Roy. Soc. Lond. A, 358, 957- 90.) covers the period 1590 -1990 and is based on ship log data. The path reflects the chaotic and independent movement of magnetic poles. For example, the present rate of progression of the north magnetic pole (55 km/year) is significantly higher than that of the South Pole.


Figure. Trace of the magnetic dip poles during 1590 - 2010 as derived from geomagnetic models. Click on the icons for the year. 

The magnetic field from 1590 - 1980 (green line) is given by the GUFM model, while the field from 1980 - 2010 (red line) is given by the 10th generation of the IGRF. The locations of the poles (1590-2010) are available for download here: North Pole , South Pole.

http://www.abovetopsecret.com/

http://abatasa2.blogspot.com/2013/12/brazil-jadi-kutub-utara-manakala-india.html

Sunday, December 29, 2013

Kenyataan Kelakar Ahli Politik Malaysia





1. Kalau harga ayam mahal jangan makan ayam. Makan ikan dan daging pula. - Hasan Malek

** Mengulas rungutan pengguna yang bising mengenai kenaikan harga ayam.

2. Pendatang asing di Sabah tidak gugat keselamatan negara - Nazri Aziz

** Mengulas pertanyaan rakyat yang bertanya mengenai kebanjiran warga asing. 

3. Penceroboh di Lahad Datu bukan pengganas - Hishamuddin Hussien

** Mengulas persoalan rakyat yang bertanya mengenai kejadian di Lahad Datu sebelum situasi bertukar tragedi ketika itu. 

4. Pengguna boleh guna laluan tidak bertol kalau tidak mahu bayar tol - Wahid Omar

** Mengulas rungutan pengguna yang bising mengenai kenaikan kadar tol. 

5. Kita ada sistem pengurusan banjir terbaik di dunia - Shahidan Kassim.

** Mengulas rungutan mangsa banjir kenapa bantuan lambat tiba.


6. Sistem pendidikan kita terbaik berbanding UK dan USA. - Muhyiddin Yasin.

** Mengulas laporan mengenai perbandingan prestasi pendidikan antara negara.

7. Pistol yang hilang mungkin terjatuh dalam laut. - Ketua Polis Negara

** Mengulas laporan audit mengenai kehilangan pistol oleh anggota polis.

8. Harga barang naik ialah ketentuan Allah SWT - Ustaz Fathul Bari

** Mengulas sikap rakyat yang menyalahkan penyokong2 BN yang undi BN sekaligus menyebabkan harga barang naik..

9. Kita perlu hormat penunggang2 motorsikal VVIP yang mengiringi VVIP di atas jalanraya. Perlu beri laluan kepada mereka. Ini budaya kita. Mungkin kita perlu wujudkan undang2 tertentu.. - Hasan Malek.

** Mengulas sikap rakyat yang taknak bagi laluan pada VVIP atas jalanraya.

10. Rosmah pun ada jasa pada negara. Rosmah juga selesaikan masalah rakyat. - Najib Razak

** Mengulas pengkritik2 Rosmah Mansur yang asyik membangkitkan kesalahan Rosmah Mansur.

11. Dedahkan pembekal dakwat kekal akan membuatkan rakyat berlumba2 beli dakwat kekal - Shahidan Kassim.

** Mengulas desakan rakyat agar pembekal dakwat kekal yang tak kekal didedahkan.

12. Memang pembohongan. Memang bangsat betul kenyataan itu.. - Shahrizat Jalil.

** Mengulas mengenai pendedahan Fuziah Salleh yang bantuan lambat tiba ke lokasi mangsa banjir.



13. Bekal khemah kepada mangsa banjir tidak pratikal kerana paling lama orang boleh duduk dalam khemah sejam saja sebab panas. Iklim kita berbeza dengan iklim negara matahari terbit (Jepun) - Shabery Cheek.

** Mengulas cadangan rakyat agar bantuan banjir lebih tersusun dengan penyediaan khemah bagi ibu2 dan wanita2 yang tidak selesa tidur dan duduk secara terbuka bercampur lelaki perempuan.

14. Israel ciplak slogan dari Malaysia - Shahidan Kassim.

** Mengulas isu slogan Endless Possibilities.

15. Harga petrol tak naik tetapi hanya subsidi aje dikurangkan - Najib Razak.

** Mengulas tindakan pembangkang yang mempersoalkan isu kenaikan harga petrol dan diesel.

16. Keluar negara jika tak gembira dengan sistem politik di negara neh - Zahid Hamidi

** Mengulas sikap pembangkang yang menganjurkan pelbagai siri demo selepas gagal menawan Putrajaya.


17. Jangan makan gula, hidup lebih lama - Dr. Subramaniam.

** Mengulas pendirian kerajaan yang ber-ura2 memansuhkan subsidi gula ketika itu.


18.  Kurangkan gula, lebih baik untuk kehidupan seks anda - Najib

** Mengulas mengenai alasan pemahsuhan penuh subsidi gula serta merta.






19.  Rakyat sokong kenaikan harga barang kerana pihak kami tidak menerima laporan - Hasan Malek.

** Memberikan ulasan kepada wartawan yang menemurah dia dalam satu program bantuan back to school.

BTW, aku rasa inila statement menteri paling bangang untuk tahun 2013. Dia berjaya pintas kedudukan Shahidan Kasim yang sepatutnya no 1 dalam senarai menteri bangang, tahniah. Last2 minit buat kenyataan yang bersesuai untuk meletakkan dia di kedudukan no 1. Artikel itu akan keluar soon. 


20. Saya tak lah bodoh sangat - Ahmad Maslan

** Mengulas kritikan di laman sosial yang beranggapan Ahmad Maslan bodoh kerana keluarkan kenyataan penggunaan minyak ikut tangga gaji.


21. Gaji RM3,000 ke bawah guna petrol RM132 sebulan, gaji RM5000 ke atas beli petrol RM375 sebulan. - Ahmad Maslan.

** Mengulas tindakan rakyat yang bising mengenai kenaikan petrol membebankan pengguna jalanraya.

22. BN kerajaan terbaik di dunia - Ahmad Maslan

** Mengulas pemberian subsidi oleh kerajaan kepada rakyat di negara neh.

23. Jangan beli rumah kalau harga rumah mahal - Ku Nan

** Mengulas rungutan rakyat mengenai harga rumah yang semakin mahal.

24. Naikkan kadar parking kepada RM40 sejam untuk elak kesesakan lalu lintas. - Cadangan oleh Khairiah Mohd Talha.

** Memberikan alternatif untuk mengurangkan kesesakan di jalan bandar2 utama sekitar KL.


25. Rakyat Malaysia perlu berterima kasih kepada Rosmah Mansur - Shahidan Kassim

** Respon selepas rakyat membidas isu penggunaan pesawat kerajaan oleh Rosmah Mansur.



26. Keputusan jemput artis K-Pop beri pulangan RM140 juta pada Hari Belia 2012 - Shabery Cheek.

** Menjawab isu pembaziran kerajaan membiayai persembahan 3 artis kpop sebanyak RM1.6juta


27. Jangan beri BRIM kepada penyokong pembangkang - Perwakilan UMNO.


** Berucap atas pentas UMNO dalam sesi perbahasan.


28. Yang tak suka kerajaan BN keluar Malaysia - Wanita UMNO Kuantan.


** Mengulas mengenai perhimpunan rakyat 31 Dec protes kenaikan harga barang.



29. Kenaikan petrol tak memudaratkan rakyat Kerana yang ada kereta orang2 besar dan berkemampuan. Orang kampung ada yang tiada kereta. - Bung Moktar Radin.

** Mengulas mengenai langkah kerajaan mengurangkan subsidi petrol.


30. Kenaikan harga minyak untuk bantu orang miskin, susah - Haji Sairin Karno

** Mengulas langkah kerajaan mengurangkan subsidi minyak.

31. Kerajaan akan kaji cadangan pelupusan kenderaan berusia 12 tahun ke atas. (JPJ) Kerajaan akan mahsuhkan cadangan untuk melupuskan kenderaan berusia 12 tahun ke atas. Yeay. - Hishammuddin Hussein

** Mengulas kritikan rakyat mengenai usul yang dicadangkan kerajaan dan dimahsuhkan oleh kerajaan juga... errr?

32. BN berhak naikkan harga barang kerana menang pilihanraya - PERKASA.

** Mengulas sikap rakyat yang mengkritik tindakan BN menaikkan harga beberapa barang dalam negara selepas PRU tamat..

33. Kenaikan harga barang tiada kaitan dengan UMNO - Isa Samad

** Mengulas kritikan rakyat yang menyalahkan UMNO dalam kenaikan kos sara hidup. 

Read more: http://amenoworld.blogspot.com/2013/12/koleksi-kenyataan2-politik-yang-bangang.html#ixzz2opjblpq3

Sunday, December 1, 2013

Selingkar Kisah Pengusaha SABASUN, Terengganu

[Lihat Video] Terlebih dahulu saya ingin mengucapkan ribuan terima kasih kerana member kesempatan dan ruangan kepada saya untuk sama-sama berkongsi tentang cabaran dan ujian yang terpaksa kami usahawan anak negeri hadapi dengan bermacam-macam kerenah birokrasi untuk maju ke hadapan.
Dan antaranya ialah, izinkan saya bercerita daripada awal. Sabasun mula ditubuhkan pada tahun 1995 bermula dengan kedai kecil dua pintu, kemudian dengan izin Allah dengan sokongan pelanggan daripada rakyat negeri Terengganu, pada tahun 1999, kami telah mengusahakan sebuah bangunan baru sebelah kedai lama tersebut iaitu bangunan yang ada sekarang di Sabasun1 di Bukit Kecil.
Jadi, semasa proses pembinaan bangunan tersebut berlaku, dibelakang bangunan yang terdapat parking percuma sekarang ini. Merupakan sebuah paya pada satu masa dahulu. Paya yang luasnya lebih kurang 1 hektar suku, yang mana pada waktu itu, kami pergi rujuk kepada pejabat tanah, pihak kerajaan tidak punya apa-apa idea untuk membangunkan paya tersebut.
sabasun 1Maka sebab itu, sebagai anak negeri Terengganu, usahawan negeri, kami rasa kami perlu untuk kemohon kepada kerajaan negeri untuk membeli tanah tersebut supaya kami dapat mengembangkan perniagaan yang sedia ada. Selain member kemudahan kepada pelanggan dan orang ramai dari segi parking percuma.
Malangnya, selepas 3 kali kami memohon, permohonan kami terus ditolak dan ditolak. Dan pada itu, MBKT masuk di tengah, pun nak berebut tanah yang sama. Sepatutnya pihak berkuasa tempatan menjadi fasilitator iaitu pemudah cara kepada kami peniaga, bukannya menjadi ‘compretitor’, berebut tanah yang 1hektar tu, nak juga.
Padahal tanah lain pun rasa banyak lagi. Kenapa berebut tanah belakang tu hok 1 kektar itu. Oleh kerana, kami nak guna sangat tanah tu, MBKT panggil kami, dia cakap, “kalau kami jual pada kamu, dapat guna 1 kali je, kalau kami sewakan kepada kamu, kami dapat makan yang panjang”. Itu jawapan dia. Tidak ada langsung sikap untuk menyokong anak tempatan.
Tetapi lebih kepada menindas. Nak, tak nak, kami terpaksa terima tawaran itu kerana kami nak guna sangat tanah itu. Parking merupakan nadi kepada mana-mana perniagaan. Kalau tak ada parking itu bukan kedai namanya. Walaupun besar dan comel mane pun kedai itu. Tak ade parking, taka de guna kedai itu. Jadi, disebabkan oleh itu, kami sanggup membayar RM4,000 sebulan kepada MBKT semata-mata untuk bagi ruang parking yang percuma kepada orang awam. Dan pada waktu kami memohon untuk membeli tanah tersebut, pada tahun 2000 tanah itu bernilai RM360,000.
Dan pada hari ini, kami menyewa tanah itu lebih setengah juta ringgit kepada MBKT. Dan lebih teruk daripada itu, tanah itu tak boleh dibuat apa-apa hanya untuk parking sahaja. Kami tak dapat tambah ruang kadai, kami tak dapat tambah bangunan. Sebab itu, kami terpaksa sambung sana, sambung sini sebab tak cukup tanah. Nak berniaga tiada tanah. MBKT sepatutnya menyokong kami. Kalau MBKT tidak berebut tanah dengan kami, sudah pasti kami dapat tambah ruang dan bangunan baru, kami dapat menyediakan peluang pekerjaan anak negeri. Mereka sepatutnya melihat secara keseluruhan. Bukan secara pentingkan diri dan berebut dengan rakyat. Nak ambil untung sahaja pada rakyat. Sudah tentu kami nak memulakan perniagaan secepat mungkin. ‘In other’, nak saing persaingan yang ditimbulkan oleh syarikat lain.
Jadi, bangunan siap, normal pegawai MBKT akan datang buat pemeriksaan untuk memberi CF kepada kita. Selepas 2 minggu, kami menunggu banguna yang kosong itu, pihak MBKT tidak datang untuk buat pemeriksaan. Kami terus berhubung dengan pihak MBKT, hantar surat.masuk kerja minggu, tidak hantar juga. Sedangkan masa itu emas tuan-tuan, kami masih menunggu.
Kami ada dua pilihan , masih menunggu atau mati. Kami terpaksa masukkan juga barang. Masa tidak boleh dibuang begitu saja. Masa itu emas, kerana pelaburan yang begitu berjuta-juta sudah dibuat. Kami baut keputusan untuk tidak membuang masa, masukkan barang dulu. Disebabkan barang yang telah dimasukkan, pihak MBKT menggunakan alasan, oleh kerana kami dah masukkan barang , mereka tidak boleh buat pemeriksaan.
Sampai hari ini, 12 tahun sudah tak ada CF. walaupun ketiadaan CF, pihak kami tidak berniat sama sekali untuk engkar pada pihak berkuasa, kami terus berbincang dengan pihak MBKT. Bagaimana kami nak dapatkan CF walaupun apa-apa syarat yang dikenakan. Selepas berbincang beberapa kali, pihak MBKT membuka ruang kembali, dengan mengenakan syarat-syarat tambahan. Kena ikut syarat-syarat tersebut, mungkin kami boleh bagi CF untuk anda.
Untuk itu, kami terus berusaha-berusaha dan ikut. Sebab itu, 17 tahun yang lepas kami tidak pernah gagal untuk memperbaharui lesen. Lessen berniaga, kenapa untuk kali yang ke 18 ini, kami tidak dapat memperbaharui? Dengan alasan CF, sedangkan mereka tahu benda ini dalam proses. Sedang dalam perbincangan. Pihak kami sedang ambil langkah-langkah yang hati-hati untuk memenuhi syarat-syarat yang ditetapkan. Kami sedang buat, contohnya, bomba kata, kami kena ada 1 lagi tangga u8ntuk setiap kedai. Kami sanggup buat, walaupun kos tangga RM60,000.
Bomba cakap lagi, lantai kamu punya stor kamu pakai lantai kayu. Mungkin takut kebakaran. Kami tukar semua lantai. Tukar lantai 120 ribu. Tukar lantai sahaja. Pihak bomba faham, untuk buat kerja-kerja sebegini memakan masa. Mereka juga mengutus surat kepada kita untuk memberi tempoh. Benda-benda ini dalam proses. Kenapa tiba-tiba MBKT pergi sekat lesen. Sekat pula dengan cara yang sangat pelik, bila kami datang nak memperbaharui lessen, kerani dia cakap, lessen anda untuk tahun ini tidak dapat diperbaharui. Kenapa?. Jawab dia, kerana bos saya telefon, suruh ‘block’.
Tidak ada surat, tidak ada kertas hitam putih sehingga hari ini. Setahun doh. Berniaga kacang putih tepi jalan pun ada surat berniaga. Tidak mungkin berniaga pasaraya kene sekat macam tu je. Sedangkan kami membuka pekerjaan kepada 400 orang pekerja anak negeri Terengganu. Tak ada ‘Bangla’, tak ada ‘Nepal’ seorang pun kat sabasun ini. Tidak seperti itu lagi, perkara ini terus dibangkitkan sehingga pada hari ini. Jadi, hanya kami tiada lesen, kepada tuan-tuan, isu lesen hanyalah kecil. Pihak kami tidak henti-henti diugut. Pihak kami tidak pernah dihenti-henti dicari kesalahan untuk dihukum.
sabasun 2Saya bagi contoh kepada tuan-tuan, pada tahun 2007. Merupakan tahun yang sangat-sangat mencabar kepada kami. Apabila pihak kerajaan negeri bersetuju untuk membangunkan Giant dan Mydin sekaligus hanya 400 meter dari kedai kami. Perdana menteri bercakap tentang ‘blue ocean strategy’ . kami dah buat, tapi tiba-tiba giant dan mydin dibuat ‘red ocean’. Kami terpaksa berlawan kedai depan mata. Selama 4 tahun kami bertahan 0% keuntungan bersih, berlawan dengan giant dan mydin. Berkat sokongan pelanggan, pembekal, kami mampu bertahan selama 4 tahun.
Selepas 4 tahun bertahan, baru boleh bernafas sikit, cari kat wakaf tembesu. Kami sampai kat sini, asalnya paya, gelap. Tak ada orang kat sini. Kami meneroka tempat ini, sedikit demi sedikit. Bermula dari tahun 2007. Sikit demi sedikit, bila tempat dah naik comel. Bagi peluang kepada 150 orang anak Terengganu kat sini. Tiba-tiba, nak buat bangunan baru kat sini, pihak kerajaan cakap, tanah kami 10 hektar ini akan diambil balik oleh kerajaan atas alasan nak buat Bandar baru perkasa alam. Tanah kami ini akan dibagi kepada orang asing untuk dibangunkan.
Saya difahamkan, Sabasun akan dihalau keluar, ‘Jaya Jusco’ akan bertandang atas tanah kami. Ini yang dikatakan Menang sorak, kampong tergadai, kami anak tempatan, usahawan negeri. Seperti ayam dikepok mati kelaparan, itik di air mati kehausan. Ini akan berlaku seterusnya kepada anak cucu kita, kalau kita tak melakulan apa-apa pada hari ini tuan-tuan. Sekian, terima kasih.
*** Ucapan penuh pengusaha dan pemilik Sabasun Hyperruncit, Che Salmi, pada program ‘Lepak santai’ anjuran NGO Ganti, Jumaat 29 November, 2013, di perkarangan Sabasun 2 Wakaf Tembesu.

Thursday, October 10, 2013

Pendedahan Caj Sarapan VVIP RM 6000, Restoran Selera Daun Pisang



Penjelasan oleh pemilik Restoran Selera Daun Pisang mengenai dakwaan yang digembar-gemburkan dan serbuan KPDNKK ke atas kedainya setelah dilaporkan mengenakan caj RM6000 kepada sekumpulan VVIP yang bersarapan di kedainya 6 Oktober lepas.

Does this map from 1418 prove historian's controversial claim that the New World was discovered by the CHINESE 70 years before Columbus? Read more: http://www.dailymail.co.uk/news/article-2449265/Who-Discovered-America--Controversial-historian-Gavin-Menzies-claims-Chinese-reached-New-World-first.html#ixzz2hHX7RTRs Follow us: @MailOnline on Twitter | DailyMail on Facebook

  • Gavin Menzies, a British historian, claims Chiense Admiral Zheng He set up colonies and sailed round South America before Columbus
  • Menzies' new book, 'Who Discovered America?' also claims the Chinese have been sailing to the New World since 40,000 BC across the Pacific Ocean
  • His theories are not widely accepted by academia and he has been labeled a 'pseudo-historian'

A copy of a 600-year-old map found in a second-hand book shop is the key to proving that the Chinese, not Christopher Columbus, were the first to discover the New World, a controversial British historian claims. 
The document is purportedly an 18th century copy of a 1418 map charted by Chinese Admiral Zheng He, which appears to show the New World in some detail.
This purported evidence that a Chinese sailor mapped the Western Hemisphere more than seven decades before Columbus is just one of Earth-shattering claims that author Gavin Menzies makes in his new book ‘Who Discovered America?’ - out today, just in time for the Columbus Day holiday. 
‘The traditional story of Columbus discovering the New World is absolute fantasy, it’s fairy tales,’ Mr Menzies told MailOnline.
Enlarge Map of the World? It is claimed that this is an eighth century copy of the map Admiral Zheng He made in 1418. The map clearly shows the new world (left half) - more than 70 years before Columbus discovered it
Mr Menzies believes that this portion of the map depicts the Chinese mapping of North and South America in 1418 - showing major rivers.
Explorer: Chinese Admiral Zheng He is known to have sailed the to Europe and Africa with a massive fleet of ships. Historian Gavin Menzies says he also reached the New World
Explorer: Chinese Admiral Zheng He is known to have sailed the to Europe and Africa with a massive fleet of ships. Historian Gavin Menzies says he also reached the New World
Among Menzies other claims are that the first inhabitants of the Western hemisphere didn’t come over land from the Bering Strait, but instead were Chinese sailors who first crossed the Pacific Ocean 40,000 years ago.
He also writes that DNA markers prove American Indians and other natives are the descendants of several waves of Asian settlers.
 
Furthermore, he says a majestic fleet of Chinese ships, commanded by Zheng He, sailed around the continent of South America - 100 years before Ferdinand Megellan supposedly became the first the undertake the task.
Columbus features heavily in the book - insofar as Menzies has devoted the last 20 years to finding and laying out evidence that Columbus not only didn’t discover America - he was 40 millenia late.
Mr Menzies believes that Columbus actually had a map of the world that was plotted by the Chinese Admiral Zheng He, who created the map when he sailed to the New World in 1421, more than seven decades before Columbus.
Map of the World? It is claimed that this is an eighth century copy of the map Admiral Zheng He made in 1418. The map clearly shows the new world (left half) - more than 70 years before Columbus discovered it
Mr Menzies believes that this portion of the map depicts the Chinese mapping of North and South America in 1418 - showing major rivers.
His book includes what Menzies says is a copy of that map. discovered by Beijing attorney Liu Gang in a second-hand bookshop that he says proves his theory.
The document, he says, is an 18th century copy of Admiral Zheng He's 1417 map. Mr Menzies argues that it clearly shows North American rivers and coasts, as well as the continent of South America.
Mr Menzie's assertion about Zheng He's voyage to the New World isn't new - he first wrote about it in 2002 - but the map is. 
Mr Liu had the map authenticated by an appraiser from Christie's Auctions, who said that the document was 'very old' and was not a newly-made fake.
After Mr Liu brought the map forward, Menzies also had a team of historians analyze every word on it. He concluded that it was originally written in the Ming Dynasty - a Chinese period that lasted from 1368 to 1644. 
In the region of the map that Mr Menzies believes refers to Peru are written the inscriptions - 'Here the people practiced the religion of Paracas' and 'Here the people practice human sacrifice' - clear references peoples known to have inhabited Peru at the time.
The map is further corroborated, Mr Menzies says, by the Chinese names of numerous towns and regions in Peru. 
He says old Peruvian maps show places with names like Chawan - Chinese for 'land prepared for sowing' and Chulin - 'wood or forest.' 
Ko-Lan - a remote Peruvian town at the bottom of a ravine translates to 'difficult passage.' 
Gavin Menzies
'Who Discovered America?'
Controversial: Gavin Menzies, 76, has been arguing for more than a decade that the Chinese and other Asians discovered the Ne World. 'Who Discovered America? - due out today - is his fourth book on the topic
Mr Menzies calls the story that Christopher Columbus' discovered America in 1492 a 'fairy tale' - saying he was not only not the first explorer - he was 40,000 years late
Mr Menzies calls the story that Christopher Columbus' discovered America in 1492 a 'fairy tale' - saying he was not only not the first explorer - he was 40,000 years late
Mr Menzies has no formal training as a historian and no advanced degree from a major university - he was a submariner in the British Royal Navy - but he can no longer be called an ‘amateur.’
‘Who Discovered America?’ is Menzie’s fourth book in which he tries to re-write history and orient it East. 
He has plowed millions of dollars of his proceeds from his books into continuing his world-traveling research into his theories. He has turned his north London home into a de facto research institute, employing up to six research assistants at a time.
But his theories are not accepted by the mainstream academic community. In 2008, University of London history professor Felipe Fernandez-Armesto told the Daily Telegraph that his books are 'the historical equivalent of stories about Elvis Presley in (the supermarket) and close encounters with alien hamsters.' 
Even Wikipedia characterizes Menzies as a 'pseudo-historian.'
That has not stopped him from gaining millions of readers - and thousands of followers who contribute to his website and contribute research of their own. 
Menzies say this map of the Ancash province of Peru shows numerous Chinese names of villages
Menzies say this map of the Ancash province of Peru shows numerous Chinese names of villages
Each of these dots represents a Peruvian town that reportedly has a Chinese name. It is claimed this is evidence of Chinese colonization before Columbus
Each of these dots represents a Peruvian town that reportedly has a Chinese name. It is claimed this is evidence of Chinese colonization before Columbus
Mr Menzies debuted his Asia-centric theories with 2002's '1421: The Year China Discovered the World.' In it, he said that the famed Chinese sailor Admiral Zheng He, who is known to have reached Europe and Africa, also crossed the Pacific Ocean to the Western Hemisphere.
He claims that Zheng He not only reached the New World, he left colonies there. His fleet also sailed around the tip of South America - through the Strait of Megellan around the Gulf of Mexico and up the Mississippi. 
There is evidence, both archaeological and genetic, Menzies says, that Zheng He left his mark in California, Florida, Virginia and even the Outer Banks of North Carolina. 
In 'Who Discovered America?' Menzies focuses on theories that Asians also made it to North and South America by sea long before even Zheng He. 
'It appears certain that man reached the Americas by sea at least forty thousands years ago,' Menzies writes.
This Venetian map was made from information brought back from China by Marco Polo and Nicolo da Conti. Mr Menzies says it shows North and Central America - upside-down, oriented with north at the bottom
This Venetian map was made from information brought back from China by Marco Polo and Nicolo da Conti. Mr Menzies says it shows North and Central America - upside-down, oriented with north at the bottom
'Doubtless this date will be continuously pushed back, probably to 100,000 BC, which was when the first peoples sailed the Mediterranean to Crete and (separately) in the south from Asia to Australia.'
Most scientists believe man first widely populated the Western Hemisphere 13,000 to 16,500 years ago. 
The almost universally-held theory among academics is that man came to the New World by crossing the Bering Strait land-bridge between Asia and North America. 
'The more I thought about the Bering Straight theory of populating the Americas, the more ridiculous it became,' Mr Menzies writes about his investigation of the topic
Mr Menzies says the idea that man was able to cross the Pacific Ocean around 40,000 BC isn't nearly as dramatic as it seems. 
'If you just go out in a plastic bath tub, the currents will just carry you there,' he told MailOnline. 'They just came with the current, it’s as simple as that.'
He added: 'There’s nothing terribly remarkable about. Man has been seafaring for vastly longer than convention credit has given them credit for.'


Read more: http://www.dailymail.co.uk/news/article-2449265/Who-Discovered-America--Controversial-historian-Gavin-Menzies-claims-Chinese-reached-New-World-first.html#ixzz2hHWWmUpG
Follow us: @MailOnline on Twitter | DailyMail on Facebook


http://www.dailymail.co.uk/news/article-2449265/Who-Discovered-America--Controversial-historian-Gavin-Menzies-claims-Chinese-reached-New-World-first.html