Tuesday, February 17, 2009

Bogel

Tahun 2009 ni penuh warna warni betul. Baru masuk bulan Februari dah macam cerita.
Kalau dulu kes nasha aziz, penyebab kes tu dah dijatuhkan hukuman. Keputusan mahkamah adalah betul kerana tuan rumah tersebut telah menceroboh privacy nasha aziz. Jika tidak tersebar, orang tak pernah fikir pun pasal nasha nak pakai apa kat dalam rumah dia. Ikut dialah, peribadi dia nak pakai ke tanak pakai. Jangan berbogel kat tepi jalan sudah.
Sama jugak dengan kes pramugara, video tu bersifat peribadi. Namun dari sudut keagamaan tetap salah. Lucu betul bila dia didakwa menjual VCD, mungkin tiada peruntukan undang-undang lain untuk digunakan. Kalau didakwa dalam mahkamah syariah dah sah-sah kena hukum. Tak payah carik saksi 3 orang (saksi dah berjuta pun), tak payah DNA test. VCD saja sudah cukup.
Tahun lepas pun gempak jugak bila video bekas Menteri Kesihatan disebarkan oleh pihak yang nak menjatuhkannya. Sekurang-kurangnya beliau membuktikan layak menjadi Menteri Kesihatan hehehehe. Antara statement yang tidak boleh dilupakan "kesilapan saya adalah bila menggunakan bilik yang sama".
Bulan Februari 2009 gempar pulak dengan foto Elizabeth Wong dalam keadaan tidur. Dari satu sudut lain, itu hal peribadi dia, dia bukan orang Islam pun. JAIS pun tak boleh tangkap dia. Tapi dia kena sedar, dia adalah wakil rakyat bertaraf exco. Rasanya, jika betul dia berada di bilik dengan teman lelaki, elok lah letak jawatan sebagai exco. Budaya bebas patut tidak ditonjolkan di negara kita. Akan ada minda rakyat seperti kes rasuah "orang atas boleh buat kenapa aku tak boleh buat".
Antara kesilapan terbesar kita adalah, masih menerima orang yang baru habis hukuman rasuah dan sebagainya, masih diangkat sebagai pemimpin. Patutnya bersaralah, bagi peluang kepada orang lain lagi. Seperti negara maju, kan kita nak ke arah negara maju. Betulkan?

1 comment:

ann said...

ada gamba elizebet tuh tak.. kekekeke