Tuesday, November 8, 2011

Salam Iduladha

Salam Iduladha kepada seluruh umat muslimin dan muslimat di dunia.

Raya ini tak seperti raya puasa, yang selalu diraikan secara habis habisan. Raya korban sangat bermakna kepada sesiapa sahaja yang melakukan korban.Tak kira muda atau tua. Satu kepuasan akan terasa apabila selesai sahaja daging korban dibahagi-bahagikan.

Ibadat korban ini dilakukan selepas ujian yang dikenakan ke atas Nabi Ibrahim kepada anaknya iaitu Nabi Ismail. Seperti yang diketahui, Nabi Ibrahim tidak dikurniakan anak dengan isteri pertama. Kemudian baginda pun berkahwin dengan Siti Hajar lalu dikurniakan Nabi Ismail. Siapa yang tidak sedih, selepas sekian lama menunggu cahaya mata, belum menjadi dewasa sudah dikenakan ujian dengan menyembelih anak sendiri. Hati bapa mana yang tidak hancur. Namun, atas keimanan maka dilakukan juga dengan kerelaan anak baginda sendiri.

Terfikir juga dengan akal cetek ini, Nabi Ibrahim adalah salah seorang rasul, kenapa doa beliau untuk mendapat anak melalui isteri pertama tidak termakbul. Mungkin kerana itu untuk menguji keimanan baginda dan isteri. Sudah ditakdirkan, rahim Siti Hajar telah dipilih untuk melahirkan Ismail a.s. Dan terfikir juga, jika Nabi Ibrahim tidak berkahwin lain, maka keturunan Arab tidak akan wujud di muka bumi ini. Sedangkan Nabi Muhammad SAW tetap akan dilahirkan dalam keturunan Arab. Itulah rahsianya...

Semoga ibadat korban dapat memberi manfaat kepada sesiapa sahaja yang melakukan ibadat ini 2 3 hari kebelakangan ini, InsyaAllah.

Berkorbanlan dengan nama Allah, jangan berkorban kerana manusia. Kerana tiada manusia akan berkorban 100% untuk manusia lain. :)

No comments: