Wednesday, November 4, 2009

1421: The Year China Discovered the World


1 November 2009 aku ke Batu Maung, Penang untuk hadir ke satu mesyuarat projek penyelidikan bersama Institut Penyelidikan Perikanan di sana. Oleh kerana dapat surat lambat, tak sempat nak keluarkan waran MAS, so apa lagi, naik airasia je la. Sedang jalan-jalan kat LCCT sorang2, tiba2 aku terpandang buku yang dah lama nak beli, 1421: The Year China Discovered the World, ditulis oleh Gavin Menzies. Harga RM49.90.

Antara ayat-ayat yang paling menarik dalam buku ini ialah:

Lost was the knowledge that Chinese ships had reached America seventy years before Columbus and circumnavigated the globe a century before Magellan. They had also discovered Antarctica, reached Australia three hundred and fifty years before Cook and solved the problem of longitude three hundred years before the Europeans and last of all comes the biggest controversy.

Menarikkan? Seperti yang kita pernah tengok dalam filem-filem cina, ada banyak faktor yang menyebabkan kenapa bukti-bukti ini hilang. Contohnya apabila berlaku pertukaran dinasti atau maharaja, biasanya mereka akan memusnahkan kegemilangan atau apa-apa sahaja yang berkaitan dengan kerajaan terdahulu. Inilah yang akan menyebabkan sejarah hilang di telan zaman. Jika dihukum bunuh, biasanya satu keturunan akan dibunuh tanpa meninggal bekas. Penemuan baru dalam buku ini membuktikan sejarah sentiasa perlu ditulis semula sekiranya terbukti wujud bukti-bukti baru. Sekurang-kurangnya kita tidak mengharapkan sejarah dari barat dan telan kata-kata mereka bulat-bulat. Yang menariknya, buku ini ditulis oleh orang barat, bekas navy.


Ini website penulis tersebut: http://www.1421.tv/. Banyak disertakan gambar-gambar artifak dan sebagainya sebagai pelengkap kerana beliau tidak sempat masukkan semua dalam buku.

Bacalah sejarah lepas supaya kita dapat memperbaiki kehidupan pada masa akan datang!

3 comments:

mimi said...

Holaaa...'kalo tok dey gi ngam kapa trebey aku gohek kheto r terpakse'...

ade ayat insan mane ntah..datang pade ku aritu...

tiHa said...

gohek kete mende mama darwisy..gohey citibank ambo beli tiket airasia...cian ko ambo beli last2 minit...wawawaaaaaaaa

azam said...

hampeh mama darwisy ni hahahaha