Thursday, February 2, 2012

nak cari moto, jumpa babi

Aritu, pinjam moto member, rasa seronok plak bila org pakat dok pakai moto. Aku pakai kete je semua, g main badminton ke, tenis ke, buang sampah, beli paper/komik, gi masjid, semua dgn kereta.

Bila dapat pinjam hari Jumaat hari tu, seronoknya bukan kepalang. Dapat merasa sekali gi Jumaat, dapat merasa sekali gi main tenis, dan sekali gi tlg member tuan moto potong rumput belakang umah dia.

Isnin kemudian, moto hilang kt umah, bangsay pencuri itu. Tak sampai seminggu aku pinjam, dah kena rembat. Hilang sudah gelaran kawasan putih/bersih Kg Tok Jembal daripada jenayah.

Redha je lah. Semoga Tuhan ampunkan dosa aku yang menyumpah seranah pencuri tu.

Satu hari, dekat selekoh umah aku, ada kawasan semak. Baru balik dari opis, sebelum sampai umah, singgah dulu. Nak intai dalam semak, kot kot ada dalam tu kan. Dulu ada kes moto kawan seminggu dia tidurkan dalam semak, rezeki jumpa balik bila tuan tanah datang menebas semak area tu.

Aku masuk dalam semak tu. Makin lama makin jauh. Sunyi. Belum ada tanda-tanda nampak moto yang hilang tu. Kemudian...

Srrrr.... bunyi sesuatu. Mendengus.

Nampak sekor babi hutan baru bangun, melihat tepat ke arah aku. Aku pun....

Babiiiiiiiiiiiii........ babi............... babi....................

Jerit panjang, sambil berlari ke kereta, merempuh semak samun yang ada.

Sampai ke kereta, aku terus masuk dalam kereta, tutup pintu. Sah babi tu tak ikut aku.

Kesudahannya.... sakit lutut kanan sampai 2 hari setengah sebab berlari laju dengan mengejut.

No comments: