Friday, November 30, 2012

Kelantan pernah memiliki lapangan terbang sejak zaman penjajahan.


Gempar !!


Lokasi Lapangan Terbang Kelima di Kelantan selepas Lapangan Terbang Pengkalan Chepa, Gong Kedak, Lalang Luas, Mengkebang..










Sokongan fakta kepada penemuan Lapangan Terbang Kelima di Gua Musang..


Fort Chabai (VE 50 20):


Although 848 NAS took two tractors from Chabai to Gua Musang on 16 - 17 Sep 1955, the airstrip was not completed until 1956/7.






Pandangan udara Lapangan Terbang Fort Chabai Gua Musang..











Kami maklum kebanyakkan anda telah mengikut tentang pendedahan kami mengenai 4 Lapangan Terbang yang pernah wujud di Kelantan sebelum ini di pautan ini.
Saat ini, kami dedahkan maklumat terbaru kami tentang Lapangan Terbang Kelima yang beroperasi di Gua Musang.
Gua Musang.
Sebelum tahun  70an ia dikenali sebagai daerah Hulu Kelantan dan kawasan ini merangkumi separuh dari Kelantan yang terletah di Selatan. Kawasan ini amat luas dan ketika itu landskapnya  dipenuhi dengan hutan banat.
Ini menarik perhatian pengganas komunis untuk membina markas dan pengkalan. Namun, kerajaan juga tidak memandang enteng hal ini dan mereka telah membina satu pengkalan udara yang ketika itu adalah maklumat rahsia di Gua Musang bertujuan untuk mengekang pengganas komunis.
Fort Chabai
Ianya sepenuhnya diuruskan oleh tentera asing yang kebanyakkan dari Australia dan fungsinya lebih kepada Ketenteraan walaupun kawasan perladangan kawasan ini agak luas.
Dahulu Lokasinya jauh ke dalam hutan dan ianya seolah-olah hanya boleh dicapai melalui jalan udara dan berjalan kaki jika dari darat. Ini sesuai sebagai sebuah pengkalan rahsia pihak Tentera Berikat pada waktu itu.
Fungsi Fort Chabai
Fungsi pengkalan ini adalah sebagai sokongan logistik ketenteraan bagi tentera dalam membendung kegiatan Komunis dalam Hutan Gua Musang seperti di Kuala Betis, Nenggiri, dan Ulu Kelantan (Lojing).
Selain sebagai sebuah pengkalan  tentera ia juga mempunyai Landasan Kapal Terbang seperti yang kita war-warkan, dan ini memudahkan pihak keselamatan untuk untuk keluar dan masuk pasukan tentera dari hutan tebal ke kawasan putih sama ada di Pahang atau di negeri-negeri Pantai Barat.
Pengkalan ini aktif digunakan semasa Zaman Darurat dari tahun 1948 – 1960. Setelah itu, pengkalan ini telah ditinggalkan memandangkan terdapat pengkalan-pengkalan tentera yang lebih baik telah dibina sekitar kawasan Ulu Kelantan ini.
Percaya atau tidak, setiap Pengkalan Tentera di Malaysia sekarang ini sememangnya dilengkapi kemudahan untuk menerbangkan pesawat ringan dan ditambah pula penggunaan Helikopter Nuri secara meluas telah menjimatkan ruang kawasan Pengkalan berbanding dengan Landasan Kapal Terbang.
http://sejarah-kelantan.com/2012/11/29/lapangan-terbang-kelima-di-kelantan-fort-chabai-ve-50-20/


Photo: Ekslusif KPSK : Lapangan Terbang Sasar Kebun Raja atau juga dipanggil Mengkebang Barat, Sungai Durian, Kuala Krai, Kelantan

Lapangan Terbang British yang terletak di estet Mengkebang telah di bina semasa kedatangan British ke Kuala Krai bagi tujuan pendaratan pesawat tentera jenis Karribou semasa zaman darurat, selain daripada bertujuan untuk memantau keselamatan penduduk dari jalan udara. Selepas zaman darurat ia telah digunakan oleh Pengurus Ladang Batu Mengkebang untuk melawat kawasan ladang di Kuala Krai yang menggunakan Kapal Terbang jenis Fokker,Ia secara tidak langsung nya memainkan peranan untuk memantau aktiviti ekonomi ladang tersebut. Namun selepas tahun 1970-an, landasan tersebut tidak digunakan lg.

Kredit : Galeri Sejarah Kuala Krai II

Ekslusif KPSK : Lapangan Terbang Sasar Kebun Raja atau juga dipanggil Mengkebang Barat, Sungai Durian, Kuala Krai, Kelantan

Lapangan Terbang British yang terletak di estet Mengkebang telah di bina semasa kedatangan British ke Kuala Krai bagi tujuan pendaratan pesawat tentera jenis Karribou semasa zaman darurat, selain daripada bertujuan untuk memantau keselamatan penduduk dari jalan udara. Selepas zaman darurat ia telah digunakan oleh Pengurus Ladang Batu Mengkebang untuk melawat kawasan ladang di Kuala Krai yang menggunakan Kapal Terbang jenis Fokker,Ia secara tidak langsung nya memainkan peranan untuk memantau aktiviti ekonomi ladang tersebut. Namun selepas tahun 1970-an, landasan tersebut tidak digunakan lg.

Kredit : Galeri Sejarah Kuala Krai II

No comments: