Sunday, August 4, 2013

Khilafah Islam pernah wujud di Nusantara dan pusat pentadbirannya adalah di di Ayuthia, Siam

https://www.facebook.com/photo.php?v=489224244500251


"Khilafah Islam pernah wujud di Nusantara dan pusat pentadbirannya adalah di di Ayuthia, Siam. Pada waktu itu sudah ada sistem pertukaran khalifah 5 tahun sekali disana."

"Wilayah Melaka pada masa itu adalah dari Bandar Hilir Melaka di Melaka hari ini hingga ke Ulu Melaka di Langkawi"

"Tempat pertempuran besar antara Pihak Portugis dengan Kerajaan Islam Melayu berlaku di Teluk Bahang-Kuala Kedah."

"Syed Abdul Rahman adalah nama sebenar Hang Tuah ketika berkhidmat di Ayuthia"

Itu adalah diantara beberapa kata kunci kepada sejarah Islam yang telah digelapkan di Nusantara.

Admin sejak dua tiga tahun lepas sudah mengikuti bibit-bibit sejarah Islam Nusantara yang sudah mula timbul sikit demi sedikit. Pada waktu itu pun sudah ada ramai yang tahu akan adanya kerajaan Islam Ayuthia atau Kedah Tua.

Hari demi hari ada sahaja yang sedar akan perkara ini dan membuat kajian masing-masing. Kesedaran kepada sejarah yang benar ini mula mendapat perhatian ramai terutamanya sejak dokumen Undang-Undang Kedah kembali ke Tanah Melayu.

Antara yang menjadi perhatian ialah apabila keluarnya kuliah Mudir Darul Hadith Kedah iaitu Syeikh Zainol Asri Mohd Romli menceritakan pengalaman peribadinya bertandang ke Ayuthia.










Zakiyamani Tohai Saya pernah bersembang dgn seorang warga Pattani, katanya terdapatperigi Hang Tuah bersebelahan Masjid Kerisik, kebenarannya Wallahua'lam. Satu perkara lagi jika disingkap, Pattani juga diberi Gelaran pattani Darussalam,Acheh Darussalam dan hingga kini Brunei yang masih kekalkan Brunei Darussalam.




Hasrul Rizal Ulu melaka di langkawi...hilir melaka kat negeri melaka bayangkan betapa besarnya pelabuhan melaka masa tu...masyaALlah....



Pak Abu Ada maklumat mengatakan Ayuthiya di perintah oleh kerajaan Islam berbangsa Siam (bukan bangsa Thai). Dikatakan di Paris terdapat catatan dari pedagang Perancis pada masa pemerintahan Islam terdapat tidak kurang 20 masjid di Ayuthaya. Apabila kesulatanan Islam Kemboja di bawah diserang oleh tentera Die-Viet (Vietnam) keluarga sultan telah berpindah berlidung di barat. Maksudnya di Ayuthaya. Apabila Ayuthaya ditakluk oleh tentera bangsa Thai-Buddha dari sempadan Burma masjid-masjid telah diubah menjadi wat-wat Buddha. Orang dewasa dibunuh dan kanak-kanak dipaksa menganut agama Buddha. Namun sebahagian penduduk Islam Siam ini telah melarikan diri ke Tanah Melayu terutamanya Kedah. Sebab itu di Kedah terutamanya di pendalaman Kedah terdapat keturunan masyarakat Melayu yang bercakap bahasa Siam. Bahasa Siam berbeza dengan bahasa Thai. Mereka adalah bangsa Melayu Siam keturunan dari Ayuthaya dahulu. Dalam sejarah lama Eropah negara Thailand dikenali dan dicatatkan sebagai negara Siam. Ia merujuk kepada negara Islam Siam. Apabila negara ini dikuasai oleh bangsa Thai-Buddha ia telah diubah menjadi Thailand sebagaimana dikenali sekarang.




Gabriel Ally II Sy berkerja di singapura..sy pernah terbaca 1 artikel dlm Berita harian singapura tahun lepas mengenai kajian mendalam seorang prof.berbangsa Yugoslavia yg mengajar di NUS..sebenarnya kerajaan Melaka brmula dari Langkawi hingga ke kepulauan Riau..pusat ketenteraan armada laut Melaka berpusat di Temasik(singapura lama).pelabuhan di temasik di kuasai seorang laksamana Melaka.pada hujung 1500 5 org warga Okinawa telah di tawan kerajaan Cambodia..raja Okinawa telah menghantar surat yg ditujukan kpd Sultan Melaka untk meminta bantuan dan surat ini telah dijawab oleh wakil sultan iaitu laksamana ini..siapa laksamana ini?..surat ini masih wujud di muzium Okinawa...1 lagi sejarah barat mengatakan melaka bertahan hanya mengguna keris dan tombak adalah mitos yg di cipta untk melemahkan bangsa melayu itu sendiri..menurut manuskrip2 kuno yg tertulia dalam tulisan2 jawi bangsa melayu lah yg mencipta meriam2 kecil sehingga boleh di bawa oleh sesrorang askar dan ia menyerupai senapang moden

No comments: