Wednesday, September 10, 2014

MH17 pecah di udara akibat ditembusi objek berkelajuan tinggi - Penyiasat


LAPORAN awal pesawat MH17 ditembak
THE HAGUE: Laporan awal siasatan nahas Malaysia Airlines (MAS) MH17 menunjukkan pesawat itu pecah di udara akibat kerosakan struktur selepas ditembusi "beberapa objek pada kelajuan tinggi".
Laporan yang dikeluarkan Lembaga Keselamatan Belanda (OVV) itu juga menyatakan "tiada bukti teknikal atau kesilapan manusia" yang mungkin menyebabkan nahas itu.
Menurut laporan 34 muka surat itu, tiada amaran lisan atau amaran kerosakan sistem pesawat didengar dalam rakaman suara kokpit (kotak hitam) MH17 itu.


LOKASI terakhir pesawat MH17 yang diambil daripada rakaman suara kokpit. Serpihan berselerakan mengikut setiap bahagian pesawat. - Sumber Lembaga Keselamatan Belanda
Komunikasi kru MH17 juga didapati tidak menunjukkan sebarang keadaan luar biasa manakala parameter enjin adalah normal bagi penerbangan itu.
Pasukan penyiasat yang terdiri daripada pakar antarabangsa juga mendapati pesawat MH17 terbang di ruang udara yang tidak dilarang mengikut laluan dan ketinggian yang dibenarkan Pengawal Trafik Udara (ATC).
Hasil laporan itu adalah berdasarkan maklumat yang diperoleh daripada kotak hitam pesawat, ATC, imej satelit dan gambar dari tempat nahas.
Pesawat Boeing 777 itu yang dalam penerbangan dari Amsterdam ke Kuala Lumpur, terhempas di timur Ukraine antara Krasni Luch di wilayah Luhansk dan Shakhtarsk, Donetsk pada 17 Julai lalu selepas dipercayai ditembak dengan peluru berpandu darat ke udara.

TRANSKRIP transmisi radio terakhir kru pesawat MH17 dengan Pusat Kawalan Udara (ATC) Dnipropetrovs'k dibuat pada jam 1.19:56 petang sebelum semua komunikasi terputus tiga saat selepas itu.
Semua 298 orang yang berada dalam pesawat itu terkorban.
Kerajaan Ukraine dan negara Barat mendakwa terdapat bukti kukuh bahawa pemberontak pro-Russia yang menembak jatuh pesawat komersial berkenaan dengan sistem anti-pesawat dikenali sebagai BUK.
Bagaimanapun, pihak Russia menyangkal dakwaan bahawa mereka membekalkan sebarang senjata atau peluru berpandu kepada pemberontak itu.
Pakar Belanda, United Kingdom, Australia, Malaysia Amerika Syarikat, Ukraine dan Russia bekerjasama menyiasat nahas berkenaan.
Menurut OVV, laporan akhir berkaitan nahas MH17 dijangka dikeluarkan dalam tempoh setahun. - BH Online

No comments: