Saturday, September 19, 2009

“Women only carriage”


Saya terpesona membaca laporan berkenaan “Women only carriage” atau gerabak keretapi untuk wanita sahaja yang telah dilancarkan di Tokyo sebagaimana dilaporkan oleh akhbar The Star .

Gerabak seumpama ini dilancarkan bagi mengatasi masalah mencabul kehormatan penumpang wanita yang kerap berlaku dalam gerabak-gerabak keretapi di Tokyo yang sentiasa padat, sesak dan sibuk itu. Bermakna perangai buruk mengambil kesempatan ke atas wanita seumpama ini bukan sahaja berlaku di negara-negara rantau ini tetapi juga di negara yang rakyatnya berpendidikan dan berpendapatan tinggi seperti Jepun.

DAHULU. Apabila Kelantan cuba mengasingkan lelaki dan wanita sempena konsert menamakan MPKB Bandaraya Islam, ramai yang memandang sinis. Ramai yang menganggap ia sebagai langkah yang tidak memberi apa-apa kesan pun. Sekurang-kurangnya merka berusaha....kan?

Satu lagi langkah mereka ialah mengasingkan kaunter bayaran lelaki dan perempuan. Pun ada yang memandang sinis. Begitu juga cadangan tidak membenarkan wanita bekerja malam, tiba-tiba sahaja dituduh tidak membenarkan wanita bekerja. Bila masa pulak wanita tidak dibenarkan bekerja, adalah lebih baik wanita hanya bekerja siang dikilang-kilang. Banyak manfaatnya. Keluarga yang baik adalah apabila surinya memberi manfaat besar kepada keluarga tersebut.


Agaknya apa pandangan mereka terhadap keputusan Jepun mewujudkan gerabak keretapi untuk perempuan sahaja?

2 comments:

IrinaSairah said...

Bagus tu..
Asingkan laki2 ngan perempuan...
Nanti ada la tu Malaysia tiru sama..
Kite kan suka meniru orang luar..hehehe

azam said...

rasenya, banyak tiru yg tak baik hehehehe