Bicara Cinta Nik Aziz
Bicara Cinta Nik Aziz












SHAH ALAM - "Tidak malu saya katakan, saya sering tidur di ribanya setiap kali pulang selepas menjalankan tugas harian."

Demikian nukilan Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat dalam bukunya berjudul Bicara Ini Demi Ilahi yang akan dilancarkan pagi esok.

Beliau seterusnya menulis: "Isteri saya tidak merungut walaupun jam tika itu sudah menunjukkan pukul 3 pagi."

"Sebaik meletakkan kepala di ribanya, saya dapat rasakan segala keserabutan hilang begitu sahaja," kata Nik Aziz yang juga Mursyidul Am Pas.

Pena beliau juga menulis, "tidak terluah dengan kata-kata rasa syukur ini kerana dianugerahkan dengan isteri sepertinya sejak perkahwinan kami pada 20 November 1962."

Nik Aziz juga berkata, beliau bersyukur kerana dianugerahkan seorang isteri dan anak-anak yang sentiasa menyokong apa jua usaha beliau lakukan.

"Isteri yang sentiasa sabar dan memahami walaupun urusan saya terlalu padat," katanya yang mengetuai kerajaan negeri Kelantan sejak 1990.

Buku ini akan dilancarkan sempena program Bicara Cinta Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat di Auditorium Kompleks Media Karangkraf di sini jam 10.30 pagi esok.

Nik Aziz yang lahir pada tahun 1931 berkata, beliau bersyukur kerana ALLAH masih memanjangkan usianya.

"Doa aya, moga usia yang masih ada ini dapat digunakan sebaik-baiknya untuk memperjuangkan agama ALLAH dan sentiasa dalam ketaatan kepada-NYA.

"Inilah pesanan saya buat semua. Marilah kita gunakan usia yang masih berbaki ini untuk mentaati-NYA. Usia kita ini tidak lama.

"Sekejab sahaja. Setiap hari, kita semua sedang dalam perjalanan menuju untuk bertemu ILAHI," katanya.

Dalam bukunya, Nik Aziz juga menurunkan pesan kepada kaum bapa dan ibu.

"Justeru, suka saya berpesan kepada semua khususnya buat lelaki bernama suami. Bertanggungjawablah dalam memikul peranan sebagai seorang suami," katanya.

Kata Nik Aziz: "Anak-anak adalah tanggungjawab kita. Jika bukan kita yang membentuk, membimbing, mengajar dan mendidik mereka, siapa lagi?"

"Bagi isteri pula, bersabarlah dalam menghadapi kerenah suami. Siapa pun mereka, mereka tetap suami kita.

"Sekiranya suami marah-marah, isteri perlu bersabar dan berdiam diri agar sengketa tidak berpanjangan.

"Kebahagian adalah segala-galanya. Kebahagian adalah harta yang tidak boleh dijual beli," katanya lagi.

Buku Bicara Ini Demi Ilahi diterbitkan oleh Grup Buku Kumpulan Media Karangkraf.

Pengurus Besarnya, Sri Diah Shaharuddin berkata, buku ini adalah hasil koleksi ucapan dan ceramah yang disampaikan oleh Nik Nik Aziz.

"Karya ini merupakan himpunan kata-kata motivasi, kata-kata perjuangan yang dilafazkan oleh Tuan Guru, ia akan memberi gambaran jelas mengenai hubungan manusia dengan si pencipta-Nya," katanya.

"... antara pengisian karya ini adalah tentang akhlak orang Islam mengikut lunas-lunas Islam, perjuangan Islam yang sebenar, peranan seorang khalifah yang merujuk kepada kaum lelaki iaitu bagaimana seorang lelaki itu mendidik anak dan isteri ke arah kebaikan sepertimana yang dianjurkan oleh Islam, tentang ukhuwah iaitu hubungan antara masyarakat dan jiran tetangga," katanya lagi.

Menurut Sri Diah, sasaran awal pelancaran buku ini adalah ketika Pameran Buku Antarabangsa Kuala Lumpur tetapi ia berjaya dikeluarkan lebih awal.

"Pada hari pelancaran buku ini nanti, akan ada perkongsian ilmu bersama Tuan Guru, kepada sesiapa yang kelapangan dijemput hadir," katanya.

Di peringkat awal sebanyak 5,000 naskhah akan diedarkan susulan tempahan diterima. Ia akan dijual RM19.90 senaskhah.

"... saranan saya  buku ini patut dimiliki oleh semua orang terutama mereka yang ingin mencari jalan menjadi mukmin sejati sepertimana mengikut lunas-lunas Islam," kata beliau lagi.

Katanya, "buku ini sesuai untuk semua golongan lelaki, mahupun perempuan sebagai isteri, pelajar dan masyarakat."

"...kita ketepikan ideologi politik, kita ketepikan perbezaan fahaman, buku ini lebih kepada nasihat seorang ayah kepada anaknya,ingat ianya bukan buku politik tetapi ianya kompilasi ceramah dan kata-kata nasihat Tuan Guru," kata beliau.

Program Bicara Cinta Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat akan berlangsung mulai jam 10.30 pagi hingga 12.30 tengah hari esok.

Bagi mereka yang berminat untuk mengikuti program ini, yang dianjurkan bersama oleh Sinar Harian dan Sinar Harian Online, boleh menghubungi Laila (019-3310211), Ida Aziz (019-6222874), Rini (019-3371066 atau 019-2808492 (Fazli).
SH