Thursday, February 19, 2009

PROTON EXORA

Bunga Siantan (Ixora Fistula)

Exora bukan nama bunga

KUALA LUMPUR 18 Feb. - Proton Holdings Bhd. hari ini menjelaskan bahawa kenderaan pelbagai guna (MPV) barunya, Exora, tidak mengambil sempena nama sejenis bunga. Bagaimanapun, sebutannya serupa dengan nama bunga, 'Ixora', kata pembuat kereta itu dalam satu kenyataan hari ini. "Exora dipilih kerana ia bukan nama haiwan atau tumbuh-tumbuhan. Perkataan Exora tidak wujud," kata Proton sambil menambah bahawa nama tersebut dipilih selepas proses pemilihan yang teliti dijalankan.

MPV baru itu mencetuskan isu berikutan nama Exora yang hampir sama dengan nama sejenis bunga, sedangkan peraduan menamakan kereta itu tidak membenarkan nama bunga atau haiwan digunakan. Proton berkata, semasa proses pemilihan itu, syarikat itu telah menolak semua penyertaan yang merujuk kepada haiwan atau tumbuhan-tumbuhan. Contohnya, Proton menerima sejumlah 139 penyertaan yang memberikan nama Ixora dan 39 penyertaan yang memberikan nama Exora. Syarikat itu menolak Ixora kerana ia nama sejenis bunga. - BERNAMA.

Cuba kita banding statement dari akhbar yang sama iaitu Utusan Melayu sehari sebelum.

SUBANG JAYA 17 Feb. Pengarah Urusan Proton, Datuk Syed Zainal Abidin Syed Mohamed Tahir berkata, pemilihan Exora dibuat berdasarkan nama saintifik Bunga Siantan iaitu Ixora Fistula yang mana bunganya mengembang secara dalam kumpulan. Pemenang utama peraduan itu ialah guru pelatih Institut Perguruan Darul Aman, Jitra, Norsholihan Abd. Eanich, 29, dari Changlun Kedah yang akan membawa pulang sebuah MPV Proton Exora pada hari pelancaran kenderaan tersebut pada bulan April ini.

Syarat Pertandingan:
1.Berikan MAKSUD nama yang anda pilih. (Kenapa Exora dipilih jika didakwa perkataan itu tiada makna)
2.Tidak boleh ambil nama Haiwan atau Tumbuhan.
Do you intend to purchase a car in the next 6 months? =
What car model? =
I want to name it as =
Provide us a tagline to go with your MPV name =
Tell us what your MPV name means =
I can be contacted via Phone =

So?
Tahniah kepada pemenang hehehe.

No comments: