Sunday, November 30, 2008

Mumbai

Mumbai, dulunya dikenali sebagai Bombay. Satu usaha kerajaan India untuk mengIndiakan kembali nama2 Inggeris. Calcutta juga telah dikenali dengan Kolkatta.

Di Malaysia, Georgetown dulunya dikenali Tanjung. Bila nak tukar? Palace of Justice bila nak ditukar ke Istana Keadilan? KLCC? Bintang Walk? KL Tower?

Khamis lepas tengah sibuk dengan kerja-kerja harian, rupanya baru tersedar ada kejadian letupan di 10 tempat sekitar kota ekonomi Mumbai. Nasib baik ada channel CNN, BBC, Aljazeera, jika tidak tak merasa la nak tengok live apa berlaku di sana. (gambar taj mahal hotel= CNN)

Sekali lagi ketegangan tercetus apabila India menuduh Pakistan terlibat dalam siri letupan tersebut. Cukup effective dan terancang.

Saya tolak ketepi sementara letupan atau sebarang pertumpahan darah di sana. Cuba kita rewind balik, dan tanya kenapa boleh berlaku? Kenapa sampai tergamak membunuh orang dengan sesuka hati.

Cuba ambil contoh, dulu semasa saya di sekolah pelbagai watak ada. Kaki buli, nerd, ulat buku dan sebagainya. Saya ambil contoh orang biasa atau nerd, memang selalu kena buli dan dipermainkan. Bayangkan, hari-hari dihina dan diperlekehkan. Tetapi ada satu-masa masa, golongan ini akan meletup selepas saban hari dipermainkan. Kesannya, kaki buli pun boleh berdarah dan parah, hospital. Orang kata, orang yang diam dan kurang bercakap, letupannya lebih besar.

Mungkin itu yang berlaku di serata dunia. Bayangkan anak kecil sejak lahir sudah biasa mendengar siri letupan. Keluarga mati dibunuh di depan mata, jiran dibunuh di depan mata, sepanjang masa. Berlainan sekali di tempat kita, jika cikgu marah sikit, lebam dipukul, sah cikgu tu akan berdepan dengan soal siasat polis. Kadang-kadang berdepan dengan mahkamah sultan.

Sama sahaja. Yang lain adalah tempat dan masa. Anak2 Palestin, Selatan Thai, Chechen, Afghanistan, Iraq, Iran sama sahaja. Setakat darah, confirm tak berapa nak mabuk. Tapi anak2 Malaysia rasanya tengok sajak kematian pun dah ketar lutut. Lambat lagi nak bom kat badan.

Itulah, apapun jangan awal2 lagi menuduh mereka ni ganas, zalim. Tapi cuba dulu selidik kenapa mereka menjadi berani mati. Entah-entah kita yang membuatkan mereka jadi begitu. Tak takut mati.


No comments: