Tuesday, November 25, 2008

Perang Dunia




Peperangan yang melibatkan negara-negara besar sudah banyak kali berlaku. USA, UK, Russia (Soviet Union), Argentina dan banyak lagi negara-negara Eropah lain. Penyebabnya adalah perebutan kuasa politik walaupun hanya pulau sekangkang kera (England vs Argentina).

Walauapapun, peperangan tetap akan berlaku. Sejak anak Adam lagi perbalahan berebutkan pasangan wanita pun boleh menyebabkan pertumpahan darah. Inikan pula kuasa, kepuasan menakluki sesuatu dan menguasai sesuatu.

Akan tetapi, apa yang saya ingin luahkan adalah mengenai ketidakadilan dalam perang. Iaitu USA. Berlakulah perang seribu kali pun, USA tidak akan mengalami kehancuran walaupun pondok anjing sekalipun. Yang hancurnya adalah Iraq, Afghanistan dan lain-lain. Sekiranya berlaku juga perang antara USA dan Russia, yang akan hancur adalah negara Eropah dan Russia. Percayalah, USA tidak akan terjejas langsung. Sekiranya Russia menghantar peluru berpandu yang boleh merentasi lautan Pasifik sekalipun, USA mempunyai senjata pemintas Patriot.

USA mungkin sudah meletakkan peluru berpandu di Eropah Timur sebagai persediaan menghadapi Russia, bila begitu Eropah telah menjadi medan tempur. Yang hancur adalah negara Eropah, bukan USA!!!!!

Sejarah telah tercatat punca perang dunia adalah pembunuhan putera raja yang menjadi titik tolak perbalahan di peringkat international. Percayalah, perang di masa hadapan adalah berpunca dari agama.

No comments: