Wednesday, August 26, 2009

Tok Janggut





Cicit Tok janggut minta jasa moyang dikenang

(http://www.bharian.com.my/Current_News/BH/Wednesday/Mutakhir/20090826120003/Article)

PASIR PUTEH: Cicit kepada Allahyarham Tok Janggut, pahlawan Melayu yang menentang penjajahan Inggeris pada tahun 1914, mahu kerajaan memberi perhargaan yang setimpal terhadap jasa moyangnya sempena menyambut kemerdekaan negara yang ke-52.

Sulaiman Ismail, 85, berkata sekiranya kerajaan sanggup memberi penghargaan kepada pejuang kemerdekaan seperjuangannya di negeri-negeri Pahang, Perak dan Negeri Sembilan dengan membina memorial mengenai mereka kenapa tidak pada moyangnya.

"Ini penting kepada generasi sekarang dan akan datang supaya mereka tidak hilang jati diri," katanya kepada pemberita ketika ditemui di rumahnya Kampung Batu Hitam di sini, hari ini.


Bagi mewakili sesetengah generasi sekarang, saya sekadar ingin bertanya. Ya, Tok Janggut dikatakan sebagai pejuang kemerdekaan yang TERawal sebelum tertubuhnya parti-parti di Tanah Melayu. Tetapi, semasa perjuangan Tok Janggut siapa yang menghalang perjuangan beliau? MELAYU!! Polis bangsa apa yang cuba menangkap beliau? MELAYU!!! Kita selalu menyalahkan Inggeris, tapi MELAYU juga adalah pekerja kepada kerajaan Inggeris.

Itu baru cerita Tok Janggut. Belum cerita pejuang lain yang bersepah di merata negeri. Yang mengganggu penentangan mereka juga MELAYU.

Adakah baru sekarang kita mahu mengiktiraf mereka?

Adakah selepas 52 tahum kemerdekaan kita masih belum memberi pengiktirafan yang sewajarnya?
Adakah kita perlu menunggu keluarga pejuang merayu baru kita hendak anugerahkan?
Atau pengiktirafan hanya kepada orang kaya-kaya? Datok Sdn Bhd, Tan Sri Holding?
Kita selalu terlambat.

No comments: