Friday, January 13, 2012

10 kesan pemanasan global ke atas Alam Sekitar


1. The Great Barrier Reef akan terima kesan teruk dari pemanasan global dan akan musnah dalam masa 20 tahun. Charlie Veron, bekas Ketua Jabatan dari Australian Institute of Marine Science, kepada The Times:“Tidak ada jalan keluar, tidak dapat dielak. Great Barrier Reef akan hilang dalam masa 20 tahun atau lebih. “Jika karbon dioksida semakin meningkat maka dianggarkan pada 2030 dan 2060, semua terumbu karang akan musnah” katanya.
2. Hutan Hujan Amazon akan berubah menjadi padang pasir
3. Gurun Sahara akan menjadi padang rumput
Pengkaji melihat tanda-tanda bahawa gurun Sahara dan kawasan sekitarnya menjadi semakin hijau kerana meningkatnya curahan hujan. Jika berlanjutan, hujan ini boleh merevitalisasi kawasan yang dilanda kekeringan, berubah menjadi kawasan untuk pertanian masyarakat
4. Taufan akan menjadi lebih besar berbanding Taufan Katrina
Belum dapat dipastikan apakah Taufan Katrina mempunyai hubungan dengan pemanasan pemanasan global, tetapi ada indikasi bahawa pemanasan global akan menghasilkan taufan dengan kategori 5 dan Katrina hanya Kategori 4 ketika menghentam Louisiana.Pemanasan global juga menjadikan taufan lebih ganas dengan menaikkan permukaan laut, yang mengakibatkan banjir pantai yang lebih serius.
5. London akan hilang tenggelam pada 2100.

Bukan hanya batu karang dan dataran rendah pulau-pulau yang berada di bawah ancaman dari pemanasan global. Malah, ancaman utama adalah daerah bandar besar yang berisiko akhirnya tenggelam di bawah air.
Keadaan ini disebabkan oleh perubahan permukaan laut yang terjadi ketika terjadi pemanasan global, sehingga bandar-bandar pesisir akan ditengelami oleh banjir. Puluhan bandar di dunia, termasuk London dan New York, sudah mengalami banjir pada akhir abad ini.Menurut kajian, pemanasan global akan meningkatkan permukaan air laut lebih cepat daripada yang dianggarkan sebelumnya. London adalah salah satu ibu kota dunia utama yang berisiko tinggi ditengelami banjir.
6. Haiwan akan mengecil
Pemanasan iklim dapat menyebabkan spesies kecil lebih besar. Pengkajian, analisis didasarkan pada massa badan ikan, plankton, dan bakteria dalam ekosistem Eropah, datang hanya beberapa minggu setelah pengkaji melaporkan bahawa haiwan domba di Pulau Scotland menyusut kerana keadaan panas.Kajian baru menunjukkan bahawa spesies individu kehilangan rata-rata 50 persen dari massa tubuh mereka selama 30 tahun.Pengurangan ukuran tubuh adalah yang ketiga dai tindak balas ekologi universal pemanasan global.
Kajian terhadap domba sebelumnya menunjukkan bahawa musim dingin yang lebih pendek dan lebih ringan bererti domba tidak perlu memerlukan tinggi berat badan seperti dulu untuk bertahan hidup .Suatu faktor yang juga dapat mempengaruhi populasi ikan. Meskipun demikian para pengkaji mengatakan pergeseran boleh mengubah rantaian makanan, dengan keperluan pemangsa terutama dipengaruhi oleh kurangnya mangsa.
7. 2000 Pulau di Indonesia akan tenggelam
Sekurang-kurangnya 2.000 pulau-pulau kecil di seluruh kepulauan Indonesia akan menghilang pada tahun 2030 sebagai akibat dari pemanasan global yang berlebihan dan lain kegiatan yang merosakkan lingkungan. Indonesia telah kehilangan 24 dari lebih kurang 17.500 pulau.
8. Global Warming dapat meningkatkan jumlah terrorisme
Pemanasan global akan mendorong migrasi massa dan menciptakan tempat berkembang biak bagi teroris. Orang-orang cenderung untuk melarikan diri dari ketidakstabilan negara, dan beberapa mungkin menyertai terorisme.Menurut Ketua Dewan Intelektual Nasional di AS, ekonomi negara penerima pelarian bertambah merosot akibat kemasukan pelarian dan pelarian menjadi penyebab iklim yang panas.Tekanan pada negara-negara yang menerima pelarian, banyak di antaranya tidak mempunyai sumber dan tidak mahu menerima pelarian.
9. Puncak Alpen akan mencair akhirnya
Glasier yang mengurang semasa panas, kering musim sejuk dan musim panas yang disebabkan oleh pemanasan global. Walaupun hujan salji di musim 2008-2009 adalah kekal, keseluruhan tahun-tahun terakhir telah menyaksikan kurang salji di ketinggian rendah, dan glasier kurang dan frost mencair lebih tinggi akibat signifikan pada musim sejuk dan kegiatan pelancungan. Dianggarkan bahawa glasier akan hilang antara tahun 2030 dan 2050. Itali dan Swiss telah memutuskan untuk mengubah semula sempadan negara selepas pemanasan global Alpine gletser yang menentukan sempadan antara kedua negara.
10. Maladewa mungkin tenggelam
Daratan terendah dan negara di dunia mengalami kesan penenggelaman pantai, dan boleh melihat sendiri tenggelam jika permukaan laut terus meningkat, dengan pulau besar menjadi pulau yang lebih kecil dan lebih kecil. Kesan ekstrim ini akan menghancurkan prospek untuk penduduk dan berita buruk bagi pelancong yang hadir di pantai putih yang lembut dan air panas
setiap tahun. Para pengkaji memberikan hanya kira-kira seratus tahun sebelum benar-benar menghilang ke laut sekitarnya.
Sumber: LamanKongsi.com

No comments: