Sunday, September 27, 2009

Selingkar Cerita di Malaysia

Buku yang menyebabkan Mahathir dipecat oleh UMNO


1. Mahathir vs Isa Samad

Isa Samad dijadikan calon tunggal oleh UMNO Teluk Kemang untuk menjadi calon PRK DUN Bagan Pinang. Ini mendapat reaksi segera daripada TPM supaya diberikan sekurang-kurangnya 3 calon untuk dipilih. Saranan ini seolah-olah langkah halus untuk menentang pemilihan Isa yang pernah dijatuhkan hukuman gantung kerana politik wang (baca rasuah).

Dr Mahathir dengan tegas menolak pencalonan Isa sebagai calon PRK Bagan Pinang kerana pernah terpalit dengan politik wang dan memberi amaran kepada nasib UMNO sekiranya Isa tetap terpilih. Manakala umno Telok Kemang tetap mempertahankan keputusan dan membidas Mahathir juga pernah diterima kembali dalam parti selepas dipecat kerana menulis buku Malay Dilema.

Saya pernah membeli buku versi melayu "Dilema Melayu", saya yakin apa yang dicatat dalam buku itu hanyalah teguran ikhlas berkaitan dengan nasib Melayu era Tunku Abd Rahman. Maksudnya Mahathir dipecat kerana mengkritik orang paling berkuasa di waktu itu. Sedangkan Isa digantung kerana politik wang. Tidak boleh dibuat perbandingan antara kes Mahathir dan Isa, sangat jauh perbezaannya.




2. Rais Yatim vs Beyonce

Kenyataan terbaru Rais (berita TV tempatan), Beyonce boleh membuat persembahan di Malaysia sekiranya "menutup aurat dan tidak melanggar undang-undang ketika persembahan". Bila masa pulak Beyonce pernah tutup aurat? Oh ya bini Rais kan tutup aurat......


http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2009&dt=0927&pub=utusan_malaysia&sec=Kota&pg=wk_03.htm&arc=hive

3. Khaled Nordin vs ijazah

Kenyataan terbaru Khaled bahawa tiada penipuan ijazah Master atau PhD pensyarah-pensyarah Malaysia yang mengajar di IPTA dan IPTS. Juga tiada penipuan pengeluaran ijazah oleh universiti-universiti Malaysia. Rasanya khalid kena check betul-betul kes penipuan ijazah ni. Mesti ada orang tersenyum baca pasal ni...hehehehe.

No comments: