Thursday, April 14, 2011

Prinsip dan Falsafah

PRINSIP / PRINCIPLE

Prinsip, boleh dikatakan semua orang mempunyai prinsip dan pendirian masing-masing. Tetapi, percayalah, prinsip boleh berubah mengikut keadaan dan masa. Tulislah dengan cantik-cantik dinding, di wallpaper, ia tetap akan berubah mengikut masa dan keadaan.


Prinsip kewangan. Cuba diuji dengan kekayaan atau kemiskinan. Akan ada yang terlupa dengan prinsip masing-masing. Akan ada yang makin kedana atau makin bertambah-tambah kekayaan. Bukan mengata, mungkin kita sudah lama dijajah secara pecah dan perintah. Melayu tetap perlu menyambung profesyen keluarga seperti menoreh, bertani dan nelayan. Kerabat istana sahaja yang berpeluang mendapat tempat di sektor pendidikan dan ekonomi. Merdeka sahaja, ramai Melayu yang menjadi TUAN kepada tanah air sendiri, namun ramai juga yang menggadaikan prinsip bila harta bertimbun.


Prinsip anti lelaki atau anti perempuan. Ramai juga dari golongan sedemikian. Cuba diuji dengan calon yang memenuhi kehendak, goyang prinsip tu. Prinsip antara gender inilah yang paling besar dan banyak berubah. Kepada peminat Siti yang anti poligami, bila diuji dengan Siti kawin dengan Dato K, ramai yang bersorak riang. Bergembira dengan lagu sedih Siti, gaun Siti yang cantik, kad jemputan kahwin Siti yang gah, tapi terlupa bekas isteri beliau tengah bersedih. Merai Siti bagai nak rak, sudah terlupa dengan prinsip anti tadi, hanya kerana Siti idola.


Prinsip Maruah. Semasa generasi muda mengenali dunia luar, ramai yang keluar dari sekolah dengan prinsip masing-masing. Ramai yang menterjemah di dinding-dinding asrama, buku-buku dan lain-lain tempat untuk dihebahkan kepada orang lain. Sering kali kita mendengar, sesiapa yang tidak bercinta masa belajar, PERCAYALAH orang itulah yang biasanya akan kahwin dulu dan beranak pinak. Manakala yang bercinta sampai terguling-guling, merekalah antara yang kahwin lambat. Demikian juga dengan golongan yang nampak seperti beragama, kadang-kadang selepas belajar, merakalah pula yang akan lebih bersosial, merempit, berpakaian seksi dan sebagainya. Manakala yang nampak agak nakal masa belajar, ketika itu mereka sudah pun mula mengubah diri sendiri secara perlahan ke arah kebaikan.


Prinsip orang politik. Tersangat DINAMIK. Kadang-kadang tidak tercapai oleh akal biasa bagaimana mereka ini boleh menukar prinsip dalam sekelip mata. Tidak tergambar mereka boleh meredah akan segala-galanya demi kuasa.


FALSAFAH / PHILOSOPHY

Philosophy is the study of general and fundamental problems, such as those connected with existence, knowledge, values, reason, mind, and language.It is distinguished from other ways of addressing such problems by its critical, generally systematic approach and its reliance on rational argument. The word "philosophy" comes from the Greek φιλοσοφία (philosophia), which literally means "love of wisdom".



Setiap manusia juga mempunyai falsafah masing-masing. Setiap kejayaan diiringi dengan serangkap falsafah utnuk menampakkan kehebatan atau ketokohan seseorang. Percayalah, orang yang berjaya sahaja yang boleh mencipta falsafah di atas kejayaan tersebut. Mereka sentiasa berada di tempat dan masa yang betul. Manakala orang yang selalu melalui kegagalan demi kegagalan langsung tidak mencipta falsafah yang baru. Kesimpulannya, orang yang berfalsafah adalah orang yang telah mengecap kejayaan, bukan orang yang baru mahu mendaki bukit.






No comments: