Friday, December 2, 2011

"Energy Positive/Negative" Sukan Boley Dipraktikkan Dalam Politik







“Kenapa Indonesia tidak bisa mengalahkan Malaysia di GBK? Jawabannya adalah kerana motivasi Indonesia untuk menang adalah motivasi kebencian dan dendam. Seperti diketahui benci dan dendam adalah dua energi yang sangat negatif. Maka begitu, berkumpul di stadion yang penuh dengan aura kebencian dan dendam energi negatif itu terakumulasi besar sekali. Dan percaya atau tidak energi negatif itu akan menular ke dalam lapangan. Dan permainan pun kacau sekali, ditambah seluruh stadion yang menyumpah serapah negara lawan. Maka doa yang didasari oleh energi negatif tidak akan sampai dan diterima oleh Tuhan.

Justru doa penonton Malaysia yang datang ke GBK dikabulkan. Kenapa? Karena mereka termasuk orang-orang yang teraniaya, sebagai tamu mereka bukannya dihormati, tetapi malah disumpah-serapah. Padahal mereka belum tentu salah, maka saat mereka berdoa meminta kemenangan, dengan cepat Tuhan mengabulkan. Doa orang-orang teraniaya lebih makbul.”




Ini adalah petikan dari seorang penyokong Indonesia. Sangat realistik. Soal cas positif dan negatif ni aku percaya boleh mempengaruhi seseorang atau keadaan. Contohnya kenapa kita digalakkan solat berjemaah. Dalam perantaraan 5 waktu solat kita, tubuh kita telah bekerja atau rehat dengan lama, maka casnya agak berterabur. Apabila kita berjemaah, berada berdekatan antara satu sama lain aku mengalihkan lebihan atau kekurangan cas pada setiap tubuh masing-masing. Maka tubuh kita akan kembali normal secara dalamannya.

Cuba ingat pula kepada peringatan nabi kita supaya sentiasa mendekati golongan ulamak dan terpelajar. Mungkin ini ada kaitan dengan keseimbangan cas yang boleh kita tumpang dari orang berkenaan. Maka teori ini, sangat logik.

Untuk golongan POLITIK pula, nasihat/kajian orang Indonesia itu patut di baca dan di fahami. Adakah kita akan mendekati rakyat menggunakan cas positif atau negatif? Adakah kita akan memperolehi sesuatu yang positif jika kita berpolitik cara negatif.

Adalah lebih baik, berpolitik cara positif, dengan menerangkan dasar-dasar yang akan dibuat kepada rakyat dalam bidang ekonomi, pendidikan, sosial dan sebagainya. Maka suasana positif akan saling beri memberi cas dan berpolitik harmoni.

Jika berpolitik cara negatif, akan menyebarkan cas negatif kepada rakyat di hadapan. Kedua belah pihak menghina sesama sendiri tanpa kesudahan, mencaci dan menyalahkan sesama sendiri. Apa salahnya duduk di pentas yangs ama, dan jawab soalan rakyat sesama supaya rakyat dapat menilai. Adakah kita melakukan politik negatif, rakyat selamanya akan memberi balik dengan cas negatif? Adakah rakyat akan menghina kita balik jika kita menghina orang lain?







No comments: