Saturday, November 21, 2009

Dua Tokoh Tersohor Malaysia

Lupakan sekejap soal perbezaan pendapat.



Kebelakangan ini ada 2 tokoh utama Malaysia yang menjadi ikon kebanggaan Malaysia. Dua tokoh ini sedikit sebanyak telah mengharumkan nama negara Malaysia di peringkat dunia. Mereka ialah:

1. Tun Dr. Mahathir Bin Mohamad (Mantan PM Malaysia)

Mahathir telan muncul dalam saluran History kendalian Astro yang memaparkan kisah hidup beliau sebelum dan selepas menjadi PM Malaysia. Antara sinopsis yang diambil dari website astro ialah:

Mahathir:
Discover the life of Mahathir Mohamad, one of Southeast Asia´s most outspoken and controversial leaders. As Prime Minister for 22 years, he modernises Malaysia. The world´s tallest twin towers is one of his projects. Mahathir strives to modernise his country and encourage confidence and pride in his Malay race. He fearlessly lashes out at the U.S., the U.K., Australia, and anyone who dares challenge him. He makes Malaysia one of the most successful economies in the region and secures its place on the world map. But success comes at a price. Power struggles, crises, and scandals plague his career; institutions and free expression are among the victims. With the sacking and jailing of his own deputy, Anwar Ibrahim, accusations of ´dictator´ echo throughout the western media. Mahathir makes an art form out of bold outrageous statements, such as his speech asserting that "Jews rule this world by proxy", which the West condemns. But why would a man so fearless and powerful, suddenly break down in tears at the podium?

Antara sejarah yang tidak dilupakan ialah:

a.Dipecat dari UMNO oleh Tunku Abd Rahman kerana mengkritik beliau melalui buku "Malay Dilema". Diampun semula oleh Tun Razak sehingga diangkat menjadi menteri.
b.Menjadi PM Malaysia 1981, tahun di mana Malaysia mula memperolehi nikmat emas hitam iaitu petroleum.
c.Pergaduhan dengan Musa Hitam dan Tengku Razaleigh Hamzah sehingga UMNO diharamkan atas dakwaan wujud perwakilan haram smeasa pengundian. Mahathir mewujudkan UMNO Baru dan Ku Li menubuhkan parti baru Semangat 46. Tahun 1990 di mana perkataan BARU dibuang dan UMNO dikenali dengan UMNO semula. Musa Hitam kekal dia di dalam UMNO.
d.Pergaduhan dengan Anwar Ibrahim menyebabkan hilang Terengganu kepada PAS.


2. Tuan Guru Dato' Bik Abdul Aziz Nik Mat (MB Kelantan)

Sumber gambar : http://www.flickr.com/photos/33126057@N07/3493653168/

The Royal Islamic Strategic Studies Center untuk pertama kalinya menerbitkan buku “The 500 Most Influential Muslims In The World” tahun 2009. Para tokoh muslim dari seluruh dunia yang terpilih masuk dalam daftar itu adalah kalangan Muslim yang dianggap memiliki kemampuan untuk mempengaruhi keadaan kemanusian dan mampu membawa perubahan dalam kehidupan ramai orang.“500 Muslim Paling Berpengaruh di Dunia” sepanjang tahun 2009 itu, dibahagi dalam 15 katagori, antara lain katagori ulama, politik, cendekiawan, perempuan, pemuda, ilmu dan teknologi, media sampai kategori muslim radikal.

(Nik Aziz ditangga ke 42 Muslim paling berpengaruh di didunia) Tokoh Muslim dunia lainnya yang masuk dalam daftar 50 tokoh peringkat teratas dimulai dengan, Raja Saudi, Abdullah bin Abdul Aziz Al Saud; pemimpin spritual Iran, Syed Ali Khamenei; PM Turki Recep Tayyib Erdogan; Imam Besar Masjid Al-Azhar dan Pimpinan Universitas Al-Azhar, Kairo, Dr Muhammad Sayyid Tantawi; Syaikh Yusuf Al-Qaradawi; Pimpinan Ikhwanul Muslimin Mesir Syaikh Mohammad Mahdi Akef, Sekjen Hizbullah, Syed Hassan Nasrallah dan Pimpinan Hamas, Khaleed Mishal.

Berikut pula sejarah kehidupan TGNA:

a.Belajar di pondok Besut, ijazah Universiti Deoband, India. Seterusnya ke Pakistan untuk belajar ilmu tafsir Quran. Terus ke Mesir untuk menyambung ke peringkat sarjana perundangan Islam. Selepas berbelas tahun di luar negeri, akhirnya pulang ke Kelantan selepas mendengar ada orang Malaysia memaklumkan ingin pulang ke Malaysia (Tanah Melayu).

b.Masuk politik dengan memilih PAS sebagai wadah perjuangan.

c.Menjadi MB Kelantan pada tahun 1990 dengan menempa sejarah di kalangan ulamak yang pertama memegang kuasa eksekutif selepas pelancaran Kempimpinan Ulamak.

d.Banyak mempunyai pandangan yang berlainan dengan orang lain sehingga menjadi isu untuk difikirkan/dibahaskan ramai di dada-dada akhbar.

2 comments:

Anonymous said...

Dua2 tokoh memang hebat.
tp,mana satu jadi pilihan dihati?

mimi said...

Tokoh...

Tokoo...(sudirman)

Taukee...