Friday, November 6, 2009

Wang Ehsan @ Royalti?


ok, kita abaikan perjanjian 1975 yg tidak menetapkan jauhnya telaga minyak dgn coastline sebagai hak mutlak untuk mendapat 5% (sahaja). Katakan kita terima ia sebagai wang ehsan.

1.Apa kata wang ehsan itu digunakan utk membina lebuhraya KB-KL dan KB-Baling. Rasanya itu adalah keperluan tertinggi buat masa sekarang yang boleh dimanfaatkan oleh negeri2 jiran sama. InsyaAllah, kadar kemalangan jalan gua musang - kuala lipis dan jalan jeli-grik dapat diminimumkan, kerajaan pun tidak akan rugi apa-apa akan kehilangan nyawa akibat kemalangan jalan raya.

2.Apa kata 50% masuk ke kantung JPP (Jbtn Pembangunan Prsekutuan) dan 50% lagi masuk terus ke akaun negeri. Maka masing2 boleh memikirkan projek pembangunan terbaik yang mengikut keperluan semasa. Manfaatnya boleh dinikmati oleh rakyat juga. Kerajaan negeri juga berhak kerana mereka mendapat kuasa melalui rakyat bukannya mahkamah. Kerajaan persekutuan juga boleh menggunakan duit tu melalui JPP sebagai balasan kepada 40% pengundi parti peringkat persekutuan.

Yang pastinya jangan la duit tu buat masjid kristal ke apa ke. Baik duit tu buat upgrade masjid2 yang sedia ada. Itu lah yang terbaik.

1 comment:

mimi said...

comei sket ade sejid kristal..nati rakyat leh pakat ramai2 kikes kristal pastu wat loket gantung kat leher..