Thursday, January 15, 2009

2009 29

Salam

Walaupun lewat sikit posting berkenaan tahun baru, tapi tak apalah. Masuk je tahun 2009 bermakna umur aku dah masuk 29, kira masih muda remaja la sebab blom masuk 30 kan. Kalo dah masuk 30 bermakna akan melalui peringkat dewasa. Dan 40 adalah peringkat kematangan seseorang individu.

Peringkat umur 1-6 tahun, adalah peringkat mempelajari sesuatu yang baru, jauh dari tahap kematangan.Tahap di mana pengaruh sekeliling ke atas individu. Dari meniarap, merangkak, berjalan dan terus ke tadika. Masih tersisa memori ketika di tadika, masa paling best adalah bila waktu makan. Peberet aku masa tu bila time nasi bubur atau bubur kacang hijau, perghhhhh.

Kemudian masuk pula kategori pra pendidikan dari darjah 1 sampai 6. Mula-mula aku dilantik sebagai ketua kelas/darjah. Tapi tak lama, sebab aku dah belajar memprotes/membangkang. Ada la sekali tu ada sesuatu yang berlaku (tak ingat), tapi aku dipersalahkan dari perbuatan orang lain. So sebagai tanda protes aku, masa cikgu kelas masuk aku buat bodoh je, "Assalamualaikum Cikgu" langsung tak kedengaran. Cikgu pelik. Dalam hati aku, tolong lah pecat aku, lantik orang lain, kaki bodek senang skit. Cikgu dah bising, terus dia lantik orang lain, yess. Menjadi plan aku. Bayanglah, darjah 1 dah pandai tunjuk protes. Tapi bersebab la, bukan salah aku. Darjah 4-6 jadi pengawas, best gak sebab dapat banyak lesen nak ke mana-mana. Lagipun abah keje kat sekolah tu, kdg2 ada cikgu suruh pegi "gelek" kertas ujian (masa dulu mana ada mesin fotostat or printer). Biase abah suruh aku buat sendiri la copy untuk semua murid. Kah kah kah kah, sebelum ujian aku dah dapat baca soalan awal-awal kah kah kah kah.

Kemudian, peringkat ketiga adalah pendidikan menengah. Form 1-3 aku kt mrsm PT. Walaupun banyak memori best, tp ending nyer sedih. kena rejeck sebab dapat B matematik. Aku maybe tak tragis sangat. Tapi ada yang 7A 1B pun kena jugak. Cerita kawan-kawan kena homesick, cerita jadi hantu kemudian terusik warden. Makan lempan dengan rotan je lah. Cerita curi tembikai kat dewan makan. Cerita lauk ikan jaket. Bergaduh dengan staf dewan makan sebab bias kat student pompuan. Macam2lah. Disini bermula tahap mumayyiz hehehehe. Kemudian sambung di sekolah Menengah Hamzah, Machang. Dapat kawan yang best2 jugak.

Lepas SPM, dapat sambung matrikulasi UPM di KYPM, Kota Bharu. Sini kira bermula antara era berdikari di tahap yang lebih tinggi. Semua benda kena buat sendiri. Era pendidikan tinggi. Antara kenangan tak boleh lupa ialah semua student yang dapat pointer semester pertama bawah 2.0 maka duduklah dalam hutan kat Belukar Bukit, hulu Terengganu. Abis je matrikulasi, sambung kat UPM terengganu. Nama dia bertukar-tukar. Dari UPM Terengganu, KUT dan KUSTEM. Lepas dapat kerja kat KUSTEM tukar nama lagi ke UMT.

Kemudian, tahun ni dah 29. Fikir-fikir balik. Hmmm teringat zaman-zaman belajar dengan kerja yang cukup berbeza. Rindu jugak zaman belajar, dengan moto pimai pimai tangtu (GSX). Banyak kenangan dan kesilapan dalam hidup kita hehehe.

Tapi kita harus lihat ke hadapan. Look forward. Apa azam aku 2009???? ntah, belum fikir.

No comments: