Sunday, January 11, 2009

Yahudi Laknatullah

Bom berangkai di tabur di bumi Palestin

Salam

Dahulu, kita dengar orang mengkritik kerajaan Palestin, kenapa bermusuhan dengan Israel. Berkawanlah, bangunkanlah ekonomi supaya ekonomi sekuat setanding dengan negara Israel. Realitinya, bantuan kemanusiaan selalu disekat. Bantuan negara luar selalu dipintas di tengah jalan. Tembok dibina supaya rakyat Palestin dipecah belahkan dan diasingkan walaupun tembok itu dibina di atas tanah Palestin. Rumah disodok untuk dibina penempatan Israel. Rakyat Israel dari luar negara dialu-alukan untuk berpindah ke Israel supaya ramai melebihi Palestin. Teori dominasi untuk menguasai sesebuah kawasan/negara.

Dahulu, kita tidak terima wakil dari kerajaan Hamas. Walaupun Hamas menang pilihanraya yang diiktiraf Barat sebagai yang terbersih dan telus. Alih-alih kemenangan sah itu dirampas oleh puak Fatah. Gila kuasa. Realitinya, daripada tidak menerima wakil Hamas, tiba-tiba kita jadi penyokong kuat Hamas. Hamas baik, Hamas mati syahid melawan Israel. Itupun kerana dunia lain juga menganggap Palestin dianiaya.

Dahulu kita kata Hamas bom diri adalah mati katak, tidak syahid. Realitinya, mereka hidup sejak lahir sehingga meninggal dengan kematian dan kesengsaraan di depan mata.Tidap pernah sekalipun seorang Palestin tidak melihat badan keluarga ataupun jiran di bom berkecai oleh Israel. Padanlah meraka mempunyai keberanian yang tiada tara, sudah biasa dengan kehancuran dan kemusnahan. Negara yang sudah terlalu asyik dengan kesenangan tentu melihat mereka sebagai ganas.

(Suicide bomber? Teringat dulu kisah zaman Rasulullah, seorang sahabat telah rela dicampak ke dalam kota musuh. Dengan cepat-cepat beliau terus membuka kunci kota supaya tentera Islam dapat masuk ke dalam kota itu, namun beliau terus dibunuh ketika membuka pintu kota terbabit. Sama juga dengan Palestin, mengebom diri sendiri untuk membunuh rakyat Israel supaya menimbulkan ketakutan kepada rakyat Israel dari berpindah ke tanah rampasan Palestin. Maka akan gagallah Israel untuk menubuhkan Israel Raya - dari sungai Nil sehingga sungai Tigris-Euphrates. Kononnya tanah yang dijanjikan Tuhan, The Promise Land.)


Ya Allah, Selamatkanlah Palestine.

No comments: