Monday, June 13, 2011

Seri Pemanok Makin Hilang?

Dulu, majlis kenduri, berkhatan (umah aku biasa jadi port), asyura, semuanya dilakukan secara bergotong royong.

Hinggakan cuci kubur, kait petai (skang jd masjid baru Pemanok) buat sekali. Masa tu ingat lagi, siap jumpa tempat harimau tidur lagi, dan siap kesan cakar kuku dia kat batang pokok. Aku standard la, abah yang bawak gi tempat tu,dengan moto abah. Fuhhh xda yang lebih seronok selaind ari naik moto dengan abah masa tu.

Itu dulu...

Sekarang banyak cerita yang sedih je dalam sedekad ni.

Abah meninggal di usia yang muda (44)tahun 1997.

Moyang (paksu pa) belah mek meninggal tahun 1999.

Moyang (mak bukit) belah ayah meninggal tahun 2000. (umur 100 lebih tu).

Abang sulung aku meninggal tahun 2000.

Dua pupu mati lemas di Bukit Bakar sekitar 2003.

Baby ira meninggal dalam perut dikala 9 minggu lagi utk dilahirkan, 2011.

Kemudian sekeliling kampung, terdengar isu perbalahan isu tanah. Walhal boleh diselesaikan secara aman kalo ikutkan otak aku yang ciput je ni. Bertetak berparang adik beradik kerana sempadan tanah. Buat rumah masuk tanah orang, tapi tanak bayar. Walau seciput je masuk tanah org, byr tetap kena bayar. Takpe2, besok ko byr dgn pahala ko yang banyak tu. Isteri mohon cerai di usia sudah pencen. Kita ketepikan je la dulu hal orang lain.

Sudah agak lama aku x berkumpul ramai-ramai di Pemanok. Helai tawa gurau senda dan usik mengusik. Suara aku paling kuat sekali. Bak kata ma, suara aku dr kecik mcm plaka (petir). Aku sengih2 je.

Yang betul2 best, adalah bila hari raya. Semua balik kg. 2 permata hati aku si budak nakal dania dan adam memang menggamit dan meriuhkan Pemanok. Sekurang-kurangnya kesunyian aku hilang begitu sahaja bila ada mereka.

Tetibe takda mood nak berb blog, aku sambung lain kali je lah!!!!!!!!!







No comments: