Thursday, March 31, 2011

Perang Dunia Dalam Seribu Tahun

Berikut adalah hasil yang boleh dipuji kepada pembikin video ini.

Ia dapat menggambarkan kita secara keseluruhan perang besar yang pernah berlaku dalam dunia ini. Kebanyakannya berkisar di kawasan Timur Tengah, Eropah, dan Arab. Perang zaman ini berkait dengan isu perebutan kuasa dan perluasan pengaruh agama.


Perang kejatuhan Melaka kepada Portugis 1511 tiada. Ini mungkin ia tiada signifikasi untuk diterjemahkan ke dalam video ini. Ia hanyalah perang bersifat setempat mungkin. Tiada kesan kepada masayarakat serantau. Namun ia member impak dan kesan yang sangat besar kepada sejarah peradaban Tanah Melayu (kini dikenali Malaysia).


Bermula Abad ke 20, ia lebih bersifat kepada perang menjaga tepi kain orang dengan hidangan takungan 'emas hitam' yang boleh menjamin keuntungan kepada seperti Halliburton ratus tahun lamanya. Orang tua, wanita dan kanak-kanak tersepit di negara sendiri yang mempunyai kekayaan hasil bumi. Merempat di negara sendiri memberi kesenangan kepada orang lain. Saling tidak tumpah Tanah Melayu yang dahulu kononnya kaya dengan bijih timah. Siapa yang kaya sebenarnya???







No comments: