Wednesday, March 23, 2011

SPM 1997 vs SPM 2011

Kepada adik-adik yang berjaya dalam SPM 2011. Kepada yang tidak berjaya jangan bersedih. Percayalah, untung nasib seseorang bukan bergantung kepada keputusan SPM. Percayalah ramai yang gagal SPM lebih berjaya daripada yang cemerlangnya SPM.

Kepada anak orang kaya, bergembiralah, itulah bonus. Kepada anak orang miskin, percayalah keluarga tidak mengharapkan apa-apa kecuali kejayaan dalam pelajaran. Jangan sedih jika tak dapat hadiah boombastics daripada abah, sesungguhnya mereka tidak mampu. Bersabarlah, ok?

12 November 1997 Jam 8.00 mlm, semua masih berkumpul rumah ayah (grandpa), abah sedang bertarung di Hospital USM Kubang Kerian masuk hari ke 3. Aku masih kat tangga rumah, mendengar perbualan jiran-jiran kampung berkenaan penyakit abah. Pak Muda (uncle) dan Pokwa (abg no 2) jaga abah kt hospital. Aku plak tenagh ready sebab SPM dah start keesokan hari.

Sekitar 8 lebih, tepon umah berbunyi, ayah jawab, tak dengar sangat suara dia, cuma mengiyakan apa yang diberitahu pemanggil. Lepas letak, "takda dah", pendek saja ayah bagitau. Aku yakin aku agak ternganga masa tu, macam tak percaya....

Malam tu jugak, jenazah sampai kat umah. Bilik sudah bersedia, baru lepas dikemas Mak Cik Dah. Semua anak-anak cium dahi arwah abah, peluh di dahi arwah tidak berhenti mengalir. Basah bibir aku, sampai sekarang masih ingat rasa sejuk peluh arwah kat bibir. Kemudian, anak-anak lelaki semua bersila, baca Yassin, depan abah, untuk terakhir kali!!!

Sekitar jam 2- 3am, aku disapa Su Aya, "Jae, ok dok?", "ok je Su" "Ingat dok smua, esok SPM, belek la kejap buku, takut blank" Memang tengah blank pun, tak ingat satu benda pun. Kemudian belek-belek buku, tengok je, akhirnya tertidur dengan buku atas dada. Sedar-sedar, dah hampir subuh, sayup-sayup dengar Ayah Noor Dungun tengah baca Al Quran, depan jenazah. Hebat, habis 1 Al Quran dia baca.

Lepas siap semua-semua, pegi sekolah. Sebelum beratur masuk lab Biologi, nampak Reshma, dia diam je, "Hepi befday ma, mmg befday mu aku bley ingat sampai bile-bile pasni".

Tak semua adik-adik akan melalui pengalaman begini, percayalah, bergembiralah walau macam mana sekalipun keputusan yang dapat tu. :)

No comments: